Wat is het grote verschil tussen de linkse partijen D66, SP en GroenLinks?

Ik weet dat ze veel gemeen hebben maar welke maatschappelijk evt grote beslissingen worden wel/niet door deze partijen gesteund?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

D66 is niet links, we doen er al 44 jaar over om er achter te komen wat dan wel. groenlinks is meer milieu dan links en de SP zijn bekeerde communisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik kan maar 1 voorbeeld bedenken. SP is fel tegen de pensioen gerechtigde leeftyd te verhogen,groen links niet. Verder kan ik me niet zo met die linkse partijen bezighouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De SP vindt het belangrijk dat er niet bezuinigd gaat worden op zorg, onderwijs en politie. Ze komen op voor sociale minderheden en ouderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SP: Is links, en is erg voor het sociale stelsel.

Groenlinks: Is links, maar minder dan de SP. Is meer op het mileu gericht dan de andere partijen, maar is er niet zo op gefocust als bijvoorbeeld de Partij voor de Dieren.

D66: Gematigd rechts, dus helemaal niet links en met hele andere ideeën dan SP en Groenlinks. Meer liberale ideeën.

Dit is een grove scheiding. Als je de precieze standpunten wil weten op 'maatschappelijk grote beslissingen'(whatever that may be), moet je op hun site kijken of in hun programma. Kan je ook zoeken wat je zelf belangrijk vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd bij ons doen ze samen op de verkiezingslijst met de Vvd. +1
de grondslagen zij wel erg verschillend. D66 is sociaal liberaal. GroenLinks is een soort zeehondjes partij, en de SP is eigenlijk communistisch. Van oorsprong dan. Maar in hun standpunten kun je dat heus terugvinden. Verdiepen in die kern-standpunten (programma) levert vaak meer op dan weten hoe ze over allerlei alledaagse dingetjes denken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
D66 lijkt erg op de VVD maar is wat vlotter: mensen in mooie pakken en stijl, veel juristen. Keurige mensen die hun emoties goed onder controle hebben.

SP is de meest volkse partij van Nederland, maar slaat geen deuk in een pakkie boter. Ze zijn vooral constant boos, heel boos. Het woord schandalig gebruiken ze elke minuut. Ze zijn wel sociaal bewogen en menen het wel. Geen zakkenvullers, want ze storten hun salaris in partijkas.

GroenLinks is een partij die alleen lijkt bezig te zijn met de groene toekomst. Zin in de toekomst is de slogan, alsof er geen problemen nu zijn. Wel eerlijke, nette en aardige mensen. Hebben veel overeenkomst met de PVDA.