Waarom zou je niet stemmen? En...stem jij?

(4 juni). Ik heb zoiets van: ik mag stemmen, ik kan stemmen, dus ik ga stemmen! Grijp die democratie met beide handen.

Als ik mensen vraag waarom ze niet willen stemmen, zeggen de meesten: Het maakt toch niets uit, wat maakt mijn stem nou uit, alles is toch al slecht, enzovoorts.
Of 'ik heb niets met Europa'.
Jeetje! Natuurlijk scheelt jouw stem, verdiep je een klein beetje erin, zodat je weet waar ieder voor staat, en stem!
Natuurlijk veranderd er niets als je zo blijft denken, de stemmen gaan dan naar de grootste partij.
Ga desnoods blancostemmen.
En als je niets met Europa hebt, tja ik ook niet echt. Maar je leeft er nou eenmaal in, en ook al is het verschil maar heel klein, het blijft een verschil.

Toch best wel raar, bijna iedereen gaat stemmen (die hier antwoord geeft), hoewel peilingen zeggen dat maar 35%...VIJFENDERTIG PROCENT!!... van de mensen gaat stemmen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ja ik ga stemmen op groen links... Het moet wel, als je niet stemt, dan ben je je stem kwijt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ja ik ga stemmen, want anders zou je niet "mogen" klagen. Vanwege de karige informatie van de plannen van diverse partijen gaat mijn stem naar een partij alleen maar vanwege de naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf meer zoiets van; weer een poppenkast waarvan de uitkomst weer van bekend is. Als ik ga stemmen dan stem ik blanco. Ik heb het idee dat veel politci er zitten omdat het leuk op hun cv staat, goed voor hun ego is en lekker verdient. Daarnaast is er een aantal jaar geleden een referendum gehouden waar uiteindelijk weinig mee is gedaan want inmiddels heeft de regering al weer ingestemd met een soortgelijk verdrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga wel stemmen ja, al was het alleen maar omdat ik net 18 ben geworden en dus voor het eerst van mijn leven mág stemmen.

Uit de stemwijzer.nl kwam groenlinks, en ik geloof dat dat geen verkeerde keuze is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag helaas nog niet stemmen.
Ik probeer wel iedereen die ik ken die het wel mag over te halen om te stemmen (en dan het liefst op iets waar ik het mee eens ben.)
Ik ben wel vast van plan om als ik eenmaal stemrecht heb bij elke verkiezingen waar ik kan, ookal is het waterschap of burgemeester, dat stemrecht te gebruiken, simpelweg uit het principe dat het kan en je moet bijdragen aan de democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem op dit moment is dat ik me nog absoluut niet heb ingelezen en dus van mening ben dat ik geen daadwerkelijk keuze kan maken. Dit weerhoudt me er echter zeker weten niet van om toch naar de stembus te gaan, desnoods stem ik dan op een partij waar ik meestal wel achter sta. Heb me overigens wel voorgenomen om voor die tijd nog wel even de stemwijzer te doen en 1 of 2 twee stemprogramma's van internet te downloaden en door te nemen.
Ik ben het volledig met je eens dat eenieder die het recht heeft om te stemmen eigenlijk ook zou moeten gaan stemmen, maar tegelijktijd heb ik liever dat alleen mensen die het enigszins interesseert gaan stemmen, de overigen 65% van de bevolking zou namelijk toch nooit een gefundeerde stem uit kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn identiteitskaart is verlopen, dus ik kan me niet legitimeren. Telt dat ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kom je zeker niet veel buiten, daar kan al gauw de situatie ontstaan dat je je moet legitimeren en dat kan dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cees, met een rijbewijs (dat is een legitimatiebewijs) mag je inderdaad stemmen en kun je je identificeren op straat als de politie of een toezichthouder erom vraagt. Als de politie je echter vraagt naar je legitimatiebewijs en je hebt slechts een verlopen identiteitskaart dan kunnen ze je alsnog een boete opleggen. Bovendien is het voor wat betreft het stemmen zo dat je over een geldig legitimatiebewijs moet beschikken, of dit in de praktijk ook zo werkt is de vraag, maar officieel kom je er niet met een verlopen identiteitskaart.
Ik stem wel, op de SGP.
Mijn vrouw stemt niet omdat zij geen stemrecht heeft.

Vandaar ook mijn vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-stemmen-gebruikt.10648
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo heeft je vrouw geen stemrecht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bvb; ik had een vraagje gesteld, wellicht wil je die nog beantwoorden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijnboompitje, lees hier meer over in http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatkundig_Gereformeerde_Partij#Rechtszaken en wil daarom ook niet de discussie aangaan. ;)
Ik ga altijd stemmen. Ik heb nog nooit een beurt over geslagen. Voor Europa kies ik wel anders dan voor de andere verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk ga ik stemmen.
Alle beetjes die helpen tegen het volgende bericht, zijn meegenomen!
14 jaar geleden
Ik stem niet omdat het mag.
Ik stem niet omdat het kan.
Ik stem niet omdat ik 'iets met Europa heb'.
Ik stem niet omdat mijn voorvaders voor dit recht gevochten hebben.
Ik stem niet omdat ik 'anders niet mag klagen' (dat mag ik namelijk altijd).

Ik stem omdat ik dat wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het belangrijk om te stemmen. Daar is onze democratie op berust. Veel mensen stemmen alleen op (mogelijk) winnende partijen. Dan lijkt het net idols of holland got... Dan gaat het om te winnen en als je denkt dat je kansloos bent stem je niet. Maar hé, stemmen is je mening geven. Aangeven wat jij belangrijk vind.

En voor wat betreft déze stemming, Europ is het extra belangrijk. Nederland is te klein en het heeft geen zin om in de wereld in je eentje te staan. Of je nu voor of tegen Europa bent, laat je stem gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, het eerste wat jij zegt hoor ik ook vaak: ik stem maar op cda of pvda (ofzo*) want alleen dan heeft het nut. Hoewel ik eigenlijk achter de pvdd (ofzo*) sta, maar die zijn klein.
*= gewoon voorbeelden van partijen.
ik ga ook stemmen, mensen die klagen dat ze te weinig invloed hebben willen geen democratie maar die willen dat alles gaat zoals zij het willen. Dat is geen democratie maar een dictatuur geleid door je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop zeker te gaan stemmen. Al zijn we niet voor een verenigd Europa. Maar het is er nu eenmaal en het is een wettige regering. Dus maak gebruik van je stemrecht!
SAMENWERKING JA. SUPERSTAAT NEE.

Het onderstaand stond in een rondzendmail van dhr P. van Dalen, Lijsttrekker van lijst 6;

Waarom stemmen voor het Europees Parlement?
‘Ze zoeken het maar uit’, kunt u zeggen. En inderdaad, als u dat zegt, dan zoeken de andere partijen het wel uit. Zonder u, zonder ons.

U kunt ook zeggen: ‘Wat ik kan doen, dat doe ik’.
Aanstaande donderdag 4 juni is het zover en kan iedereen, u, wat doen. Dan kunt u stemmen voor het Europees Parlement. Wie samenwerking wil, maar geen superstaat, is bij ChristenUnie SGP aan het juiste adres. Ons motto is niet voor niks: Samenwerking Ja, Superstaat Nee. Deze realistische kijk op Europa is al jaren ons handelsmerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga wel stemmen in de hoop nog iets bij te kunnen dragen, maar ik vrees het ergste, met het referendum over de Europese 'grondwet' nog vers in het achterhoofd en eigenlijk alle voorgaande verkiezingen waarbij ik gestemd heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker ga ik stemmen,

Ik heb ook niet veel met mijn gemeentehuis, en ga toch stemmen. Ik heb ook niet veel met Haags gedoe maar ga toch stemmen. Dus ook en zeker ook voor Europa, waar zoveel gebeurt dat ons allen aangaat.

Als je niet gaat stemmen ben je net als de paus die over sex regels wil stellen terwijl hij er zelf niet aan doet.
En ik zeg: als iets je (niet) bevalt, laat je stem dan horen!

OFwel verdiep je er grondig in en stem de partij die wil wat jij wil,
OF als je daar geen tijd voor hebt of geen zin in hebt,
neem dan de partij die als geheel het dichtst bij je staat. Dan 'besteed je het denkwerk uit' aan mensen die je vertrouwt.

Als je niemand in deze wereld vertrouwt, kan ook,
raadpleeg dan een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk ga ik stemmen anders komt de macht bij de trouwste stemmers en die zijn in meerderheid van het CDA. Daar ik het meestal niet met die partij eens ben ga ik altijd stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want ik woon niet in NL, maar als ik er wel zou wonen zou ik zeker gaan stemmen! Elke stem telt hoor mensen!