Is het eerlijk dat een verdachte kan worden vrijgesproken vanwege een vormfout?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor de slachtoffers is het zeker oneerlijk.
Maar......
Als vormfouten zouden mogen, zou de aanklager dus oneerlijk verkregen bewijs kunnen inzetten, kunnen chanteren, etc.

Wel kun je je afvragen of alle vormfouten wel daadwerkelijk vormfouten zijn. Als de verdachte een dag te laat zijn oproep voor de rechtbank krijgt omdat de post een dag staakte, en op die manier via een vormfout zijn proces ontloopt, zou je wellicht de vormfout zelf moeten herzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die oproep wordt ruim voor aanvang van de zitting gefaxt naar de advocaat. Op het moment dat de advocaat deze doorstuurt naar de cliënt is er nog voldoende ruimte... Wanneer het één uitspraak betreft: Deze datum word op de zitting al door de rechter gestelt...

Andere antwoorden (7)

Iets kan alleen maar eerlijk zijn als er regels zijn.
Een vormfout is een afwijking van de regels.
14 jaar geleden
Ja tuurlijk, elk proces verloopt eerlijk, en alle verdachten zijn eerlijk en alle rechercheurs zijn eerlijk... en alle kranten publiceren eerlijk...

Vormfout, dan vrijspraak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nergens aan twijfelt is alles zoals het gebeurt goed... zo ook dit dus... (daar hoef je dan ook niet aan te twijfelen)
mijns inziens moet iemand gestraft worden omdat ie iets heeft gedaan...............de rest is onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De feiten moeten boven water gekomen zijn, wettig en overtuigend bewezen,
Vastgesteld moet worden welke van de feiten strafbaar zijn
Dan volgt een straftoemeting. Dat is het werk van een rechter, die drie dingen beoordelen. Een vormfout wil zeggen dat het eerst punten niet aan is voldaan (wettig). De rechter moet beoordelen dus of de wetten goed zijn nagevolgd, anders volg straf. Als je zou goedkeuren dat die regel NIET geld voor de rechter zelf, ben je wel heel raar bezig.
We leven in een land waar de grootste misdadigers alles kunnen uithalen stelen , vernielen, plunderen, alles wat niet mag om dan door een vormfout weer op straat te staan Ze mogen iedereen oplichten, fraude plegen enz. maar stiekem een camera plaatsen of een telefoon aftappen, NEEN DAT MAG NIET!! Onwettig bewijs! Ze zijn dus enorm in het voordeel! Ze mogen alles en wij moeten ons aan de regeltjes houden. Dus niet eerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de week een documentaire gezien over de politie van Johannesburg (op Canvas meen ik, een BBC docu). De politie was corrupt, de prive-beveiliging hielden er misdadige praktijken op na, en het volk nam het liefst recht in eigen hand. Ja, we moeten ons allemaal aan de regels houden. Zij die dat niet doen, worden gestraft. Maar alleen als wij ze volgens de regels kunnen berechten. Want ze buiten de regels om berechten leidt tot Guantanamo Bays of andere kampen wat langer geleden. Ik meen dat het grootste goed van onze democratie is dat de gezagvoerder in onze samenleving correct is. Dat hier soms steken vallen is stom en heel erg jammer, maar geen reden om maar met de criminelen mee te gaan.
Nee, dat wordt volgens mij zoveel mogelijk tegen gegaan. Ik geloof niet dat daar in de praktijk veel gebruik van wordt gemaakt. Voor zover ik weet wordt er dan iets verzonnen of gestart waardoor het recht uiteindelijk toch kan worden gesproken zoals het zou moeten.
Nederlanders zijn gelukkig behoorlijk nuchter.

Toegevoegd op 08-05-2009 00:37:01
Het kan wel onderdeel vormen van slepen en zolang mogelijk rekken. Maar meestal wordt het vooraf al gecontroleerd en gecorrigeerd tijdens de procedure.
Zo zou het moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien de opbouw van het rechtssysteem en de mogelijke fouten die er kunnen plaatsvinden zonder vormfouten (waarbij dus een onschuldige veroordeeld wordt), is het belangrijk om een redelijke balans te hebben.

Is het eerlijk dat iemand vrij komt (vormfout houdt niet in dat er vrijspraak plaatsvindt, maar dat er over het algemeen geseponeerd wordt)? Tja, als degene die verdacht wordt niet schuldig is en de vormfout bewijst dat er door de aanklager verkeerde stappen zijn genomen, is het dan oneerlijk?

Of het eerlijk is, hangt dus af van de uiteindelijke situatie en of iemand in werkelijkheid schuldig is. Om hier achter te komen, zullen bepaalde procedures worden gevolgd, om te voorkomen dat het 'oneerlijk' gaat. Als er een fout wordt gemaakt in een procedure aan de kant van de verdediging, gaat een eerlijk persoon de bak in. Als er een fout wordt gemaakt in een procedure aan de kant van de aanklager, gaat 'mogelijk' een oneerlijk persoon vrijuit.