Waarom wordt vaak verwezen naar 'het milieu/het circuit' qua onderwereld?

Waarom wordt vaak verwezen naar 'het milieu/het circuit' qua onderwereld? Als mensen verwijzen in een artikel naar '[...] zat in het circuit/milieu' wordt waarschijnlijk bedoeld het criminele milieu of criminele circuit, neem ik aan. Maar waar komt de term vandaan?

2 jaar geleden
2.2K
ronron1212
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieu

Het beste antwoord

Milieu of omgeving is doorgaans het geheel van voorwaarden en invloeden die voor het leven van organismen zoals mens, dier, plant en voor levensgemeenschappen van essentieel belang zijn. Het is de omgeving waarin de organismen leven.

Maar in het Frans duidt milieu simpelweg op een midden, maar vaak verwijst men er ook specifiek mee naar de criminele onderwereld. Daar komt de betekenis in dit geval vandaan.
Het is een zogenaamde ‘valse vriend’: dat zijn woorden uit verschillende talen die in hun vorm of klank op elkaar lijken, maar niet dezelfde betekenis hebben, en die voor verwarring kunnen zorgen.
Circuit kan een ‘besloten kring van personen’ betekenen (Van Dale).
Hiermee wordt niet altijd het criminele circuit bedoeld, zo heb je ook het informele circuit.
In de context van een tekst over criminaliteit wordt doorgaans duidelijk dat het om het criminele circuit gaat.
Le Milieu is dus de naam die in Frankrijk aan de georganiseerde misdaad wordt gegeven. Het werd voor het eerst gebruikt door Francis Carco en werd afgeleid van de journalistieke uitdrukking ‘een heel bijzondere omgeving’.
De uitdrukking wordt ook in Italië gebruikt, zoals blijkt uit de films van de ‘Trilogia del milieu’ over de Milanese onderwereld.
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woord milieu betekent in dit verband: de onderwereld, de wereld van de prostitutie. Het is zogenoemd pregnant woordgebruik: vaag woordgebruik terwijl iedereen weet wat er wordt bedoeld.
Een ander pregnant woord is: drinken. Een woord dat verhult dat iemand zwaar aan de drank is..
Het woord circuit betekent in dit verband: een min of meer gesloten groep. En dat meestal in negatieve zin. Zo wordt met 'het zwarte circuit' bedoeld: het zwarte geld dat in omloop is.
De bovenwereld is het legale deel van de samenleving, Dit in contrast met de onderwereld: de criminele wereld, de wereld van de misdadigers, de penozewereld. Waarbij het woord penoze pregnant wordt gebruikt als synoniem voor onderwereld. De normale (= nette) Bargoense betekenis van penoze is: kostwinning/vak.
Bron: Van Dale.
Toegevoegd op 22 november 2021 13:06: tekst