Heb je recht op compensatie bij een staking door bijvoorbeeld piloten of chauffeurs?

Een vriend van mij kon afgelopen week niet vliegen vanwege een staking (bedoeling was om vanuit Weeze te vliegen), maar het is onduidelijk of hij gecompenseerd wordt door de maatschappij. Wat zijn zijn rechten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Bij een annulering van uw vlucht door een staking heeft u recht op een nieuwe vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet u de eerst mogelijke vlucht aanbieden. U kunt er ook voor kiezen om de vlucht te weigeren, de luchtvaartmaatschappij moet dan uw ticket terug betalen.
5 jaar geleden
Recht op compensatie staat los van recht op vervangende vlucht of geld terug!

Bij annulering van uw vlucht heeft u verschillende rechten. Zo heeft u recht op een vervangende vlucht of u kunt ervoor kiezen om het geld terug te krijgen van uw originele ticket. _Daarnaast_ heeft u mogelijk recht op een compensatie.
https://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/vlucht-geannuleerd/

Als het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij aangekondigd heeft te gaan staken heeft u wel recht op een vergoeding. Er wordt dan niet gesproken van een buitengewone omstandigheid, omdat het tevreden houden van het eigen personeel behoort tot de werkzaamheden van een luchtvaartmaatschappij. In dit geval heeft u afhankelijk van de afstand recht op compensatie tot € 600 per persoon. Waar u recht op heeft is daarnaast afhankelijk van of uw vlucht vertraagd of geannuleerd is en of uw vlucht onder Verordening 261/2004 valt.
https://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/rechten-bij-staking/ (helemaal onderaan).

Buitengewone omstandigheid
Als er sprake is van een buitengewone omstandigheid, heeft u geen recht op compensatie. Van een buitengewone omstandigheid wordt gesproken als de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor het probleem dat is ontstaan met de vlucht. Voorbeelden hiervan zijn:
- Weersomstandigheden waardoor het vliegtuig niet kan vertrekken of landen
- Terrorisme
- Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding of het grondpersoneel.
- Medische noodlandingen.

Bij een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij wordt er niet gesproken over een buitengewone omstandigheid.

De compensatie hangt van de duur van de vertraging en de afstand van de reis af. Een en ander is m.i. goed omschreven in https://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/verordening-261-2004/