Jeetje wat een goeie vraag! Ik heb me suf gezocht en ben erachter gekomen dat 'knar' meerdere betekenissen heeft maar dat het inderdaad ook 'hoofd' betekend. Waarom iemand, iemand zijn hoofd een 'knar' is gaan noemen is mij een raadsel.
Naast 'hoofd' (je 'knar' houden) heeft 'knar' bijvoorbeeld ook de betekenis van een oude man (ouwe knar, krasse knar). Ook wordt er veel gesproken over boomstronken.

Ik denk dat het moeilijk is om de oorsprong te kennen van dit woord. Een goede bron voor een verklaring van het onstaan van de Nederlandse taal en het ontstaan van bepaalde woorden is bij onderstaande link te vinden (bron).

In dit document wordt ook gesproken over 'bakkes' wat zijn oorsprong vind in de straattaal en ook hoofd betekend (houdt je'bakkes'). Dit woord schijnt al 4000 jaar oud te zijn (bijzonder he?)

Zou 'knar' ook zo oud zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ligt eraan in welk zinsverband...
bedoel je een ouwe knar? of bedoel je knar als het gaat om De Knar het ondiepte water in de Zuiderzee waar garnalen en haringen paaiden en waar vroeger vol op gevist werd met onder andere de garrenkwak, een vissersboot met weinig diepgang waar twee personen op werkten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een 'niet jeugdig hoofd'.
Een knar is ook de benaming voor een afgeknotte boom of boomstronk. Diie zien er nogal knoestig uit, net als de rimpels op een oud, doorgroeft gezicht.
Tegenwoordig wordt het ook gekscherend voor iedereen's hoofd gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bedacht door Kees van Kooten en Wim de Bie (Simplisties Verbond). Van 1974 tot 1998 waren Van Kooten en De Bie wekelijks op televisie met onder andere het programma de Keek op de Week. Typetjes als De Vieze Man, dr. Clavan en de Krasse Knarren introduceerden de nieuwe woorden en gezegden. En toen werd de ‘krasse knar’ zelf ook nog eens een veel gebruikte term in de Nederlandse taal.
Koot & Bie hebben in de loop der tijd een grote hoeveelheid nieuwe woorden aan het Nederlands toegevoegd, die nu zo in het taalgebruik zijn opgenomen dat het ons niet eens meer opvalt dat ze er voorheen niet waren. Wat te denken van doemdenken, positivo en regelneef. Daarom zijn zij op 8 december 2007 benoemd tot ereleden van Het Genootschap Onze Taal.
Amadea