Hoe stel ik me op naar nieuwe collega (zie toelichting)?

twee weken terug dienst gedraaid met nieuwe collega.
ze kent me dus niet, en weet ook niet dat ik een druk en nerveus persoon ben.
ze heeft een achtergrond in de verslavingszorg, en heeft tegenover de baas het vermoeden geuit dat ik gedronken had, wat beslist niet het geval was.
vorige week gesprek met baas erover gehad, die me kent en me gelooft.
ik zit nu echt in dubio hoe me op te stellen naar de betreffende collega toe.
ik kan een gesprek aangaan, maar ik ben haar natuurlijk geen verantwoording schuldig.
flink afstand nemen trekt me wel, maar maakt het samenwerken er niet prettiger op.
hoe zouden jullie dit aanpakken?

14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wens je in elk geval sterkte met deze vervelende situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft je baas ook verteld op welke manier ze het vertelde? Misschien vroeg hij wat ze van haar collega's vond, en zei ze over jou 'ja, leek me een heel aardig persoon, alleen nogal druk, het kwam over alsof ze gedronken had ofzo'.
Dat is wel heel wat anders dan naar de baas rennen om je te 'verklikken'.
Wat ik bedoel is, misschien bedoelde ze het helemaal niet verkeerd en was het gewoon 1 zinnetje in een lang verhaal.
Rieneke1
14 jaar geleden
@question en loenie, bedankt! :) @fynnia, het werd echt niet positief gebracht.
ik was hyper, praatte veel te veel, en ze vermoedde dat ik gedronken had, vanuit haar achtergrond in de verslavingszorg.

Het beste antwoord

Omdat het nog in een beginfase is en jullie elkaar nog niet kennen, zou ik haar direct aanspreken. Je bent haar geen verantwoording schuldig, maar zij jou wel!!

Waar haal zij het lef vandaan om je baas hierover aan te spreken terwijl ze jou nog helemaal niet kent? Ze had ook even met jou kunnen praten, of sterker nog, jou eerst beter leren kennen voor ze allemaal conclusies trekt.

Dit soort personen moeten direct op het matje worden geroepen omdat ze anders door gaan met dit soort praktijken. Zij moet van jou horen hoe jij hierover denkt!

Wat heeft jouw baas tegen haar gezegd dan? Hij kent jou toch immers veel langer dan vandaag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Moeilijk, je kent die collega nauwelijks, weet niet waar hij of zij op reageert. Je kunt vragen waarom hij of zij dat vermoeden uitte bij je baas, maar dat is ook niet altijd handig, want dat kan weer als een vorm van kritiek worden opgevat. Het ligt er gewoon aan hoe deze collega in elkaar zit. Misschien kun je gewoon eens een echt kennismakingsgesprek met hem of haar aangaan. Eventueel buiten werk om, en dan natuurlijk niet voorstellen om een biertje te drinken in de kroeg...

Toegevoegd na 1 uur:
Bij nader inzien is het w.s. beter om direct assertief te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf gewoon jezelf, geef haar de kans jou te leren kennen, ze werkt er pas twee weken.
Het is wel vreemd dat ze zo snel een , ook nog geheel verkeerd, oordeel over je heeft, maar vanwege de samenwerking zou ik toch gewoon net als anders doen. En alles nog even afwachten.
Een goed gesprek kan ook over 2 weken nog als je het gevoel hebt dat dit nodig is.
succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het best ongepast als je ergens nieuw bent, om meteen naar de baas te stappen met een oordeel over iemand die je nauwelijks kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het ook
Ik denk dat je je neutraal moet opstellen naar haar. Ze heeft een inschattingsfout gemaakt wat jou betreft, en dat is vervelend. Het is zeker vervelend dat ze dit direct bij de baas heeft neergelegd, want dat zet de zaak op scherp.

Ik raad je aan om eerst haar aan je te laten wennen, en naderhand (over een paar weken of zo) een keer een gesprek met haar voert. Ongetwijfeld heeft ze dan een beter beeld van je, wie en wat je bent en zeker of je al dan niet drinkt.
itsme
14 jaar geleden
Ik zou toch even een gesprek met haar aangaan.
Niet waar collega's bij zijn maar even apart.
Misschien krijg je dan wel te horen waar haar uitspraken vandaan komen en je kunt in ieder geval vragen of ze dat soort dingen eerst met jouw bespreekt en niet direkt naar de baas stapt.
Zeg tegen haar dat je haar nu nog niks kwalijk neemt om de werksfeer niet te verpesten (al meen je het niet) en dat je het fijn vindt om gewoon met haar te kunnen werken.
Het is wat sroperig maar komt de sfeer ten goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij verbaast is dat je collega zo snel conclusies heeft getrokken (nou is dat opzich normaal, dat doet iedereen. eerste indrukken..) maar dat ze ermee naar je baas is gestapt begrijp ik dus niet.

Hoe dan ook, ik zelf zou het eerst een week of 2 geven en kijken hoe het verder gaat vanaf hier.
Heb je het gevoel dat het nog steeds niet lekker loopt, zou ik een gesprek met de collega aan gaan.

Let er bij het aangaan van dit gesprek op, dat je niet (!) vraagt: "Waarom heb heb je dit en dit gezegd" of "waarom ben je naar de baas gegaan?"
Waarom vragen worden vaak als aanvallend beschouwd.

Begin altijd met 'ik'.

"Ik krijg het gevoel dat je het samenwerken met mij onprettig vindt?"
"Klopt het dat ....? "
"Ik heb het gevoel dat .... zou je daar wat meer over kunnen uitleggen?"

Dat soort 'rustige' vragen.

Zit het je nou echt niet lekker en ben je bang dat je haar zoveel mogelijk op afstand gaat houden, ga dan het gesprek deze week meteen aan. Want je wil door zoiets niet de hele werk sfeer laten verknallen ;)
Want tenslotte weet je haar reden nog niet, dus tot die tijd weten jullie beide niet beter dan dit.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijf vooral je zelf en wees blij met wie je bent. je laat je toch niet anders voor doen door iemand anders!?! Als je toneel gaat spelen dan al je zo door de mand en verlies je ook j eigenwaarde mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je, wat voor mij een beetje 'raar' aanvoelt in dit verhaal?
De rol die je baas hier speelt.....

Nieuwe vrouw 2 weken in dienst, zegt iets over jou aan de baas, en vervolgens gaat die baas met jou een gesprek aan, waarin hij de door haar gezaaide twijfels naar jou toe over gedronken hebben overbrieft?
Ik zou van mijn baas toch echt verwachten, dat hij tegen die nieuwe collega zou zeggen, dat ze misschien een verslavingstic heeft overgehouden aan haar vorige baan, maar dat ze toch even héél snel op moet houden met haar voorbarige vaststellingen en vermoedens over een ouwe getrouwe werkneemster....

Maar dat heeft hij dus niet gedaan, erger nog : jij moest je daar een potje gaan zitten verdedigen.

Ik zou die collega proberen in zo klein mogelijke doses te genieten, want ik zou zo iemand niet erg vertrouwen. Om met JP te spreken : zo ga je niet met elkaar om, en zéker niet, als je net begint in een nieuwe baan.

En verder gewoon je werk doen, zoals je altijd doet.
Als iemand jegens jou een bepaalde bril heeft opgezet, blijft zij daardoor kijken, tot jij, gewoon door jezelf te zijn, haar tot de enig logische conclusie brengt : zij heeft zich vergist.

Als zij dat achteraf lastig vindt, kan zij naar jou toekomen, en haar excusus maken voor haar vooringenomen gedrag, ik vind niet, dat jij die eerste stap moet doen.
Als zij zich bij je beklaagt, dat jullie niet zo fijn samenwerken, kan je altijd uitleggen, dat jij het niet zo fijn vindt om op het baselijke matje geroepen te worden, omdat zij het blijkbaar niet nodig vond het met jou te bespreken, alvorens naar de baas te stappen.
En dan kan er een klare-wijn-gesprek ;-)) volgen, en kan je wat ontspannener met haar om gaan.

Sterkte, vrouw, ik vind dit echt zwaar balen voor je !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
puur zakelijk en functioneel opstellen, koel en afstandelijk, niets in vertrouwen of collegiaals doen of zeggen. Dat mens wegpesten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verbaas me een beetje over de reactie van jouw baas! Hij had jouw nieuwe collega in jouw bijzijn ter verantwoording moeten roepen. IK zou hem daar alsnog op aanspreken. Gaat hij daar niet in mee,stap dan in ieder geval zelf op je "collega"af en vraag haar hoe ze o het idee komt dat je gedronken zou hebben en waarom ze het niet eerst met jou heeft besproken,maar in plaats daar van naar de baas is gelopen. Je mag haar gerust verwijten,dat je deze manier van handelen een beetje achterbaks vindt! Of het goed of slecht uitpakt,het klaart in ieder geval de lucht op! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow rieneke....ik vindt jou collega nu al een trut!
Wat een achterbakse tante...Ik ging meteen in de verdediging...kom nou zeg..wat denk ze wel...wil ze in een goed blaadje komen bij de baas?
of denkt mevrouw bij een 1e ontmoeting al wat haar collega`s mankeert...Ik zou briesend zijn....wordt het al nu ik dit van jou lees....

Nou Rien....stap op die meid af en vraag waar zij het op baseerd dat jij gedronken had...en zeg haar gelijk als ze weer zoiets vermoedt,dat ze dan het lef moet hebben om de persoon in kwestie er op aan te spreken,in plaats van achter je rug om aan de baas...

Kom op Rien....zo gauw je haar ziet...vlieg je d`r in d`r haren.....grrrmmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dank voor de peptalk muts, + :) maar de benodigde agressie heb ik niet in huis.
ik ben enorm conflictvermijdend :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat siert je rieneke...ik vermijdt ook liever een conflicht,maar ik laat niet over me lopen...en zeker niet door iemand die net om een hoekje komt kijken... maarre....zal ik je verdedigen? hahahaha heeft ze een 06 nummer?
Rieneke1
14 jaar geleden
gekke muts :)
ik denk dat ik van de week nog even telefonisch ga overleggen met m'n baas.
Ik zou die collega, ff laten weten wie ik ben! En ook ff laten weten dat ik niet gedient zou zijn, om achter mijn rug om naar de baas te gaan om eventuele vermoedens te uiten!!! Waar geen bewijs of aanleiding voor is. Ik zou de baas vertellen dat ik absoluut niet zit te wachten op mensen die willen roddelen maar dat je collega's wil die serieus met hun werk bezig zijn!
En om te laten weten dat hij /zij fout zit, zou ik als "geintje"in een volle kantine waar iedereen bijzit, een opmerking te maken van: laat ik nu maar gewoon koffie pakken anders sta je zo weer bij de baas te roddelen!