Wat verdienden mannen die in Wereldoorlog I als Nederlander gemobiliseerd was?

Toegevoegd na 1 minuut:
Waren (sorry)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Op 3 augustus 1914 maakten de Nederlandse kranten bekend dat burgers voor de duur van de mobilisatie als vrijwilligers onder de wapenen konden komen voor een vergoeding fl.80.-. Men ging er daarbij vanuit dat de oorlog met de Kerstdagen van 1914 voorbij zou zijn.

Dat bleek dus niet het geval en er kwam een dagsoldij: soldaten kregen ongeveer 16 cent per dag terwijl een sergeant al gauw fl 1.35 toucheerde.

Toegevoegd na 3 minuten:
Correctie: misschien was deze soldij voor soldaten & sergeants er ook al vanaf het begin, onderscheidelijk van die 80 gulden voor de hele klus voor niet-beroepssoldaten. De bron is daarin niet helemaal duidelijk