Citaat van onderstaande link:

Voor vinders die door hen gevonden voorwerpen zelf thuis bewaren, geldt een bewaartermijn van een jaar. In sommige gevallen verkoopt de politie de voorwerpen via een veiling. Informatie hierover is te verkrijgen bij de politie in uw woonplaats.

Ik neem aan dat dit ook voor winkeliers geldt en dan is het antwoord dus 1 jaar.

Heel simpel gezegd, als iemand iets verliest in je winkel dan vind je dat dus. Je moet dat dan melden bij de gemeente en je mag ervoor kiezen om het zelf te bewaren. De eigenaar heeft vervolgens een jaar om het terug te halen, waarna jij recht hebt op een beloning (die eventueel afdwingbaar is bij de rechter).

Je mag je gevonden voorwerpen ook inleveren bij de gemeente, maar dan doe je wel afstand van je rechten, dus als er dan geen eigenaar komt wordt jij niet alsnog eigenaar van de voorwerpen.

Gebaseerd op deze logica zeg ik dat het antwoord 1 jaar moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan iemand me ook uitleggen waar de min goed voor is?

Andere antwoorden (3)

Daar zijn geen regels voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is geen verplichting om iets te bewaren als winkelier zijnde.
Maar als het in mijn winkel na 2 weken niet opgehaald is breng ik het naar de politie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je gooit het gewoon weg. Aardige service is natuurlijk wel een doos in het magazijn te zetten, die je aan het einde van het kwartaal omkiepert in grote magazijn van de gemeentelijke vuilnisdienst. Politie is een beetje overdreven, want die gooien het ook meteen weer weg.
Uiteraard tenzij het van waarde is.