Wie kan mij, in simpele bewoording, het verschil uitleggentussen sjiitische en soennitische moslims ??

Dit vanwege de nu weer de kop opstekende problemen in Irak.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het nu opspelende probleem in Irak niet een die veroorzaakt wordt door extremistische moslims? Niet echt iets wat met sjiieten en soennieten te maken heeft?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als ik arnold karskens goed heb begrepen bestaat ISIS voor een groot deels uit sjiieten die in pure getallen een kleiner aandeel vormen dan de soennieten maar onder saddam hoessein wel een sjiitische leider hadden maar dit geld sinds de oorlog in irak dus niet meer. dat het niet altijd botert tussen deze 2 groepen staat er denk ik niet helemaal los van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat het niet altijd botert tussen deze 2 groepen staat er denk ik niet helemaal los van. Klopt, had gisteren er ook weer iets over gezien. Overigens begreep ik daar dat ISIS soennieten zijn die ageren tegen de Sjiitische minderheid die het voor het zeggen heeft. Ze lieten ook hele zalen bekeren tot het soennisme.

Antwoorden (1)

Sjiitische moslims en soenitische moslims verschillen hierin, dat zij onderling niet akkoord zijn met wie de opvolging van Mohamed moest bekleden.