Is inspiratie wetenschappelijk te verklaren?

Laatst tijdens een brainstormsessie kwam ik met een collega bijna gelijktijdig op een idee, dat echt niet voor de hand lag. Zeer bijzonder! Hoe groot is de kans dat twee mensen dezelfde creatieve impuls te verwerken krijgen en deze ook uitspreken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als die twee mensen vergelijkbare invloeden hebben gehad, zowel op de korte als op de lange termijn dan is die kans verbazingwekkend groot.

Een wetenschapper heeft ooit een test gedaan met een reclamebureau. Hij vroeg of ze een bepaalde reclame wilde maken voor een dierenwinkel of iets dergelijks. Hij liet ze ophalen door een taxi van het station, en had geregeld dat op de route naar de afspraaklocatie verschillende dingen zouden staan, zoals een uithangbord met een adelaar en een reclame met een beer.

Je zult het al raden: het uiteindelijke ontwerp voor een logo bevatte, precies zoals voorspelt, een beer en een adelaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet alle wetenschappers werken op dezelfde manier aan de uitbouw van kennis: sommige wetenschappers vertrouwen op inspiratie, intuïtie en inzicht, anderen zijn zeer systematisch in hun onderzoek. De exacte manier waarop de wetenschappelijke werkwijze wordt uitgevoerd, kan niet los worden gezien van de discipline en van de (politieke) context waarin ze wordt uitgevoerd en de (economische) druk op de wetenschapper.