Is de Amerikaanse cultuur ook dominant in andere landen?

Ik wil graag weten of de Amerikaanse cultuur ook dominant is in andere landen. Ik denk haast van wel aangezien de McDonald's en de Pizzahut bijvoorbeeld over heel de wereld verspreid is. Maar als dit zo is wanneer is de Amerikaanse cultuur dan over de wereld verspreid en waarom is dit gebeurd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik zou niet zeggen dat de Amerikaanse cultuur in Nederland of in andere landen 'dominant' is. Dat zou namelijk betekenen dat het de eigen cultuur overheerst en dat valt over het algemeen wel mee. Zo heb je bijvoorbeeld in islamitische landen wel Mac Donalds, maar dan wel met halal hamburgers.
Het is wel zo dat je in Nederland en ook in veel andere landen veel Amerikaanse producten en bedrijven ziet, dat muziek en films uit Amerika al jaren populair zijn. Wat niet alle landen doen en wat in Nederland wel vaak gebeurt is het 'lenen' van Amerikaanse/Engelse woorden in onze eigen taal (leenwoorden). We hebben het over talkshows i.p.v. praatprogramma's, bodyguards i.p.v. lijfwachten en designers i.p.v. ontwerpers, we gaan shoppen in de sale en zo kun je nog wel even doorgaan. Dit is in andere landen veel minder (bijv. in België, Duitsland en Frankrijk). Als iets in Amerika wordt uitgevonden of een nieuwe trend wordt, nemen Nederlanders vaak het Amerikaanse woord over in plaats van dat ze er een Nederlands woord voor verzinnen.

Het opnemen van aspecten van de Amerikaanse cultuur binnen de eigen cultuur heet amerikaniseren en dat begrip wordt al gebruikt vanaf het begin van de 20e eeuw. Europeanen hebben om te beginnen al een connectie met de Amerikaanse cultuur omdat de voorouders van de 'Amerikaan' zoals we hem nu kennen uit Europa komen. In de 16e en 17e eeuw begonnen Europeanen zich in Amerika te Vestigen en in de 18e eeuw werden hieruit de Verenigde Staten van Amerika gevormd. Je zou dus ook kunnen zeggen dat Amerikaanse cultuur juist een Europese oorsprong heeft door de konolisatie.

De Amerikaanse cultuur is zich natuurlijk gaan vormen tot een geheel eigen cultuur (en er zijn grote cultuurverschillen tussen de verschillende staten). Deze cultuur kreeg een grotere invloed op de Europese cultuur door de groei van de economie. In het begin van de 20e eeuw was Amerika goed voor meer dan een kwart van de wereldeconomie. Ondanks dat het land daarna ook slechtere tijden gekend heeft (zoals in de jaren 70 en ook de laatste jaren met de kredietcrisis) is de VS nu uitgegroeid tot de grootste nationale economie van de wereld. Dat dit invloed heeft op onze cultuur komt volgens mij vooral omdat veel Amerikaanse producten die wereldwijd gebruikt worden een sociaal of emotioneel aspect hebben, zoals eten en drinken, restaurants, films en muziek. Japan heeft bijvoorbeeld ook een zeer grote economie, maar dat zie je eerder terug in technische producten.