Is er een plek / gebied / land op aarde waar geen geld (of iets dergelijks) wordt gebruikt?

Ik bedoel dat iedereen een beroep doet wat hij / zij graag doet zonder daar iets voor terug te vragen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Alles is dus zeg maar voor iedereen die er woont en werkt gratis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Er zijn veel gebieden in de wereld waar de lokale bevolking amper geld gebruikt (en dan bedoel ik brieven en munten) maar gewoon diensten en goederen onderling ruilt.
Er zijn ook een paar afgelegen plaatsen, namelijk in Zuid-Amerika waar mensen leven die niet eens weten wat geld is, doorgaans stammen die geen contact hebben met wat wij noemen "de beschaafde wereld" en die nog nooit een munt of een briefje hebben gezien...

... maar op het moment dat er sprake is van een maatschappij, hoe simpel en klein dan ook, waar een groep van mensen met elkaar omgaat, dan ontstaat vanzelf een of andere vorm van uitwisseling van diensten. Dat is inherent aan een samenleving.
Zelfs in een zeer eenvoudige, geïsoleerde maatschappij dat zichzelf onderhoudt zoals die van een stam in de Amazone, en waar de individuen veel minder behoefte hebben aan het bijhouden van wat de ene persoon voor de andere doet, zal dit toch leiden tot het ontstaan van een "schuld" dat terugbetaald moet worden met weer een andere dienst.
Zo is er b.v. in zo'n stam een sjaman die zorgt voor het verdrijven van kwade geesten en die medicijnen maakt met planten. Je zou kunnen denken dat hij dit voor niets doet, maar hij zal ongetwijfeld iets voor terug krijgen: een offer in de vorm van voedsel, tabak, hulp bij het repareren van z'n hut, seks, voorrang bij het kiezen van een plaats om te slapen...
Zelfs binnen een familieverband geldt dit: de jagers die het bos in gaan krijgen iets hiervoor terug, want de vrouwen die achter blijven in het dorpje zullen voor hen koken of van alles en nog wat aan het huis doen. Je zou denken dat dit gewoon het verdelen van taken is, en dat dit zo "hoort", maar in feite is het niets anders dan ruilen van diensten.
Er komt geen geld aan te pas, maar aan het einde van de dag, niemand krijgt alles voor niets.
Dat laat uiteraard

Zelfs bij dieren geldt dat. Ik kom nu b.v. bij de chimpansees, waarbij geobserveerd is dat met name de vrouwtjes seks ruilen voor voedsel. Dat betreft geen seks bedoeld voor voortplanting, maar gewoon als plezier.
Zo krijgt ook een dominant mannetje in ruil voor z'n dienst als beschermer van de kudde toegang tot alle vrouwtjes.

Dus ik vrees dat het antwoord op je leuke vraag is "nee".
"Quid pro quo" geldt overal, zelfs als er geen geld aan te pas komt.