Ik ben vandaag jarig en vraag me af, worden er eigenlijk over de hele wereld wel verjaardagen geviert?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je doet het er om hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel hartelijk gefeliciteerd !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd Glimworm;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd en een fijne dag!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hou wijselijk mijn mond..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar haalt Cindy die wijsheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hieper de piep, proficiat!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en of ik het er om doe dat ik zeg 'ik ben jarig'? xD
iedereen mag weten waarom ik die vraag stel en mag ook zeker weten dat ik jarig ben! en ik geef toe, gefeliciteerd worden is altijd leuk ; )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is dat! CELEBRATE LIFE!!!!

Antwoorden (7)

Van harte gefeliciteerd!

Nee niet overal worden verjaardagen gevierd. Dat heeft met cultuur te maken, alsook religie en natuurlijk geld.

Jehova's getuigen vieren hun verjaardag ook niet, zij vieren trouwens bijna niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Harte gefeliciteerd

In sommige culturen wordt de verjaardag niet of nauwelijks gevierd, terwijl op andere plaatsen in de wereld flink wordt uitgepakt voor familie, vrienden en buurtgenoten. Wij verzamelden voor u verjaardagstradities vanuit de hele wereld. Hoe viert men een verjaardag in.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Het vieren van verjaardagen is cultuurgebonden. Verjaardagen worden lang niet overal gevierd en zeker niet overal op dezelfde manier. In veel landen hebben mensen er geen idee van hoe oud ze zijn en zeker niet op welke dag ze precies geboren zijn. De individuele verjaardag is er dan ook absoluut niet belangrijk. Vroeger dacht men dat boze geesten aangetrokken werden door jarige mensen. De aanwezigheid van vrienden en familie en hun kado's, goede wensen en gedachten zouden de jarige beschermen tegen onheil. In eerste instantie was het verjaardag vieren een voorrecht voor koningen en andere mensen van belang, later vierde men ook de verjaardagen van 'gewone' mensen en kinderen. Verjaardagstradities verschillen niet alleen per land, maar ook per gezin. Het is een jaarlijks terugkerend ritueel. Op je verjaardag kijk je terug op het afgelopen jaar en vooruit naar de jaren die nog komen gaan.

Als je wilt weten hoe in het buitenland verjaardagen worden gevierd zie dan:
http://www.vanharte.nl/kids_trad_verjaardagen_in_het_buitenland.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de huidige geglobaliseerde wereld worden verjaardagen in de meeste landen wel geviert, maar nog niet overal en dat was ook lang niet altijd zo.
In veel landen had je simpelweg niet een precies genoege kalender om zoiets bij te houden. Vaak waren er simpelweg levensfases (kind, van huwbare leeftijd, getrouwd) en dat was het dan. Bij de overgang daartussen waren vaak wel feesten, er zijn allerlei uiteenlopende verhalen over volwassenwordings rituelen.
In Europa hadden we in de Middeleeuwen de gewoonte van naamdagen, iedereen was direct of indirect vernoemd naar een heilige, elke heilige had een dag, op die dag vierde je je naamdag, als je geld had ging dat ook gepaard met een kado ed.
Nog steeds is het zo dat er op sommige plekken andere tradities zijn, die ik niet allemaal in detail weet. Maar door de verspreiding van kennis waardoor de overgrote meerderheid beschikking heeft over een kalender en cultureel beïnvloed is door onze tradities zijn verjaardagen in het grootste deel van de wereld nu wel de gewoonte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag .Ik wens je een prettige dag.
Zing voor jezelf !!! hahhaaa

De verjaardag is de dag waarop men viert dat men een jaar ouder is geworden. Dit heeft betrekking op mensen, maar het vieren van een verjaardag kan ook betrekking hebben op bijvoorbeeld een bedrijf of een vereniging. Men spreekt dan vaak van een jubileum of een lustrum. Er zijn mensen die de verjaardag van hun huisdier vieren.

In veel landen, waaronder Nederland en België, komt de verjaardag overeen met de geboortedag. Wie ooit op 2 februari geboren is viert zijn of haar verjaardag dit jaar op 2 februari 2010.

Mensen die op 29 februari geboren zijn vieren dit meestal op 28 februari of 1 maart of ze wachten 4 jaar.

In sommige landen of culturen viert men niet het een jaar ouder worden op de datum van de geboortedag, maar viert men het op de naamdag, de dag van de heilige waarnaar men vernoemd is.

Zie ook www.wikipedia.nl

Toegevoegd na 3 minuten:
zingen doe je om op youtube te klikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vrienden die hun verjaardag niet vieren maar wel hun naamdag. (dag van de patroonheilige met een gelijkaardige naam)

Ik vier mijn verjaardag zelf niet. Maar dat komt omdat het bij ons in de familie niet de gewoonte is om dat te doen. We wensen elkaar wel een gelukkige verjaardag maar daar blijft het bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proficiat!! ;D

Bij sommige geloven vieren ze geen verjaardagen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals....