Wat zijn voor mij de risico,s, als ik voor een ander een buitenlander uitnodig, voor een kort verblijf in nederland?

Een oude collega vroeg dit aan mij. Het is een zgn garantstelling. Maar hij vroeg ook om kopies van bankafschriften, loonstrooken, arbeidscontract, ziekenfonds en paspoort. En nu vraag me af, of dat nu allemaal nodig is. Het gaat om een visum vanuit irak.

10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

De risico's zijn dat die persoon niet terug wilt naar zijn land, Jij hebt je garant gesteld, dus heel het wettelijke apparaat komt bij jou verhaal halen (en geld waarschijnlijk voor alle boetes), want jij bent verantwoordelijk voor wat hij doet.
Ik zou het niet doen, en eerst die oud collega maar eens vragen waarom hij/ zij zelf niet garant wil staan.
10 jaar geleden
Ik weet niet hoe het met Irak zit. Maar toen ik mijn ex uit Honduras uitnodigde hoefde zij alleen een uitnodigingsbrief van de gemeente te hebben.
Daarop verklaarde ik dat zij logeerde op mijn adres, en verantwoordelijk zal zijn voor haar tijdens haar verblijf in Nederland.
Zij bleef hier een maand.
Honduras is een arm land. Irak is dat niet (?). Dus geen idee waarom ze dan bankafschriften nodig hebben.
Maar zoiezo, een onbekende op jouw naam nemen als garantstelling moet je gewoon nooit doen.