Wat houdt de onafhankelijkheidsmars in die op 11 november te Warschau wordt gehouden?

Graag zo veel als mogelijk informatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Na een afwezigheid van 123 jaar werd in 1918 Polen weer op de kaart van europa gezet.
Dit wordt gevierd en herdacht op 11 november.

Na de val van het communisme kwam de viering van deze belangrijke dag in de Poolse geschiedenis weer tot leven. Twee Poolse nationalistische organisaties, Mlodziez Wszechpolska en Oboz Narodowo-Radykalny, organiseren elk jaar de Onafhankelijkheid Mars. Mensen van alle sociale achtergronden, studenten, arbeiders, ouderen en de oud-strijders, muzikanten, politici, schrijvers, verschillende patriottische en nationale organisaties, families met kinderen verzamelen zich dan om hun Poolse trots uit te dragen

Zij bewijzen daarmee dat de inspanning van hun voorvaderen, de patriotten die nooit de hoop verloren op vrijheid en onafhankelijkheid, niet is verspild. En het bloed niet van de Polen door de eeuwen heen niet voor niets is vergoten.

De Mars geeft echter vaak aanleiding tot vele rellen aangericht door Poolse communistische, radicale linkse, anarchistische terroristische organisaties.

In de link is nog veel meer (gekleurde) info te vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super antwoord! Bedankt!