Valt er voor de rijken geld te verdienen aan oorlog?

Er word vaak gezegd dat oorlog gevoerd word om het geld. Maar hoe word er dan aan een oorlog verdiend? Het kost juist toch heel veel geld of verdienen alleen de mensen met heel veel geld er mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

De rijken hebben altijd schaamteloos verdiend aan de oorlog, en de armen hebben altijd verloren en geleden.
Dat was vroeger zo en dat is nog steeds zo.

De oorlog in Iraq heeft de hoofdspeler schatrijk gemaakt. Ik wil geen namen noemen zodat ze in iedere google zoekopdracht opduiken, maar de ex Minister president van de UK, de State Secretary (de Minister van Oorlog ) en de Vide President van Amerika. De laatste twee waren zelfs betrokken bij het leveren van de massavernietigings wapens aan Iraq.
Dit schandaal heet Haliburton gate, waar genoemde heren allemaal in de directie zaten.

Dit is een politiek erg gevoelig onderwerp,

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even toevoegen: Nederlanders hebben aan de tweede oorlog, inclusief het uitmoorden van de Joden, grote sommen geld verdiend. De WO II heeft Nederland zefs over de diepe crisis van de dertiger jarenn heen geholpen. De Nederlandse industrie werkte in de jaren voor en tijdens het eerste deel van de oorlog voor misschien wel 80% voor Hitler. Zelfs de inmiddels afgetreden koning van Engeland maakte tripjes naar Duisland om de gunst van Heer Hitler te winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja hoor rijken winnen de oorlog. En wat er allemaal overblijft, blijft voor rijken. En dat is dan de winst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk valt er geld te verdienen met oorlogen!
Denk maar eens aan de wapenindustrie alleen al.

Ook wordt in tijden van onzekerheid de goudprijs omhoog gestuurd. Als valuta niet meer genoeg zekerheid bieden, zetten mensen geld om in goud.

Maar, veel oorlogen hebben ook economische grondslagen. Zou Amerika ooit Irak binnengevallen zijn als daar geen olie was? Nee natuurlijk niet, want dan valt er voor hun niets te halen. Ze doen wel alsof ze opkomen voor de belangen van de burgers, maar in feite komen ze alleen op voor hun eigen portemonnee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja. en iets minder rijken kunnen hun land als schuilplaats aanbieden in ruil voor geld van die arme onschuldige mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar Amerika had toch ineens dikke schulden door de oorlog aan wat het allemaal wel niet kostte? Dus dan snap ik niet wat je er als land aan verdient.
Heel mooi voorbeeld wat ik ooit kreeg tijdens geschiedeniscollege. In de 80jarige oorlog (oorlog van Spanje tegen ons) maakten we in Nederland kanonnen. Die gingen over zee naar Spanje, om dan via land weer voor onze steden te verschijnen. Daar verdienden we aan!

En zo is het nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar gaat een oorlog anders om?

Als het niet om geld gaat, dan gaat het wel om producten. En producten leveren ook geld op.
Net zoals dat het om een gebied kan gaan, waar het eigen belang van ego's zwaarder telt dan het andere land.

Wapenindustrie draait op volle toeren dus ook bedrijfskleding.
Een ander land met wapens financieren om vervolgens later een oorlog tegen te beginnen omdat ze die wapens hebben, en dit oplossen met een oil-for-food program waarbij voedsel wordt gestuurd als het andere land maar olie blijft verzenden naar de land die zogenaamd goodwill wilt kweken.

Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee voorbeelden : Chenney , de vice president van de VS heeft verschillende firma's die Irak helpen opbouwen en dichter bij huis: Al Fayed van Harrods die zijn fortuin opgebouwd heeft dank zij de grootste wapenhandelaar ter wereld Kashoggi. En zo zijn er nog een goede tienduizend. Wie heeft de aandelen van FN, de belangrijkste wapenleverancier in Luik (België) En firma's al Texas Instruments verdient miljar den aan een oorlog wegens het leveren van special customized chips. En Hummer, en kalaniskov, en alle veiligheidsfirma's . Het lijstje houdt niet op. En CNN en de filmmakers. De ene zijn brood is de andere zijn dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die DylansBlue;

Natuurlijk. Waarom denk je dat ons land zo graag neutraal was gebleven tijden WO-II? Omdat ze in WO-I als neutraal land als een van de weinigen handel konden drijven met alle partijen en daardoor als een van de weinige Europese landen economisch grote winsten aan die oorlog had overgehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk alleen maar eens naar Israel wat die alleen al aan grond hebben verdiend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met name de wapenindustrie verdiend er veel geld aan.
Er er veel grondstoffen zijn te halen kan er ook goed aan worden verdiend.
Dat wil niet zeggen dat alle oorlogen alleen om geld zijn gevoerd.