Is het woord 'ginger' een scheldwoord voor roodharigen?

11 jaar geleden
24K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi rood is niet lelijk. Kijk hier voor bekende Gingers.
https://www.google.nl/search?q=famous+gingers&hl=nl&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Gd52UMvXIJDs0gXH0oDACw&sqi=2&ved=0CDwQsAQ&biw=1600&bih=769
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor Gerri Halliwel was het geen scheldnaam, zij heeft er gewoon haar bijnaam van gemaakt, Ginger Spice. Heeft haar aardig wat opgeleverd...

Antwoorden (5)

Volgens wikipedia is het soms neerbuigend, dus ook gebruikt aals scheldwoord. Ik ken het ook als positief woord voor mooi rood haar.

*A word of British origin referring to people with red hair, sometimes used in a derogatory sense
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal wel, maar het kan ook heel positief zijn als je het mooi vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ginger betekend niks anders dan roodharige. Echter dankzij de southpark aflevering waarin het draait om "gingers have no soul" is ginger een scheldwoord geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een roodharige kennis van mij komt uit GB. Hij vertelde mij eens dat roodharigen daar 'ginger' worden genoemd omdat 'red' of 'redhead' juist wordt beschouwd als scheldwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het woord 'ginger' wordt gebruikt voor rood haar, gewoon als neutrale aanduiding: 'She has ginger hair', net als je zegt: 'He is short' voor iemand die niet zo'n lang lijf heeft.
Als je echter naar iemand gaat roepen 'Hey Ginger!' of 'Hey Shorty!' dan kan het onplezierig worden. Als je iemand 'Stomme Turk' noemt die in Turkije geboren is, zeg je eigenlijk alleen maar dat-ie stom is en maak je nog een verwijzing naar zijn nationaliteit, maar toch zal het als een belediging ervaren worden.

Heel bijzonder mechanisme eigenlijk, dat je een neutraal woord zo gemakkelijk tot scheldwoord kunt maken. Het heeft dus vooral met de toonzetting te maken.