Waarom zijn de huizenprijzen hier zo hoog in vergelijking tot bijvoorbeeld Duitsland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dat komt door het conservatieve karakter van de markt. Duitsland kent maar 40 procent koophuizen, in Nederland ligt dat percentage op 54 procent. En 40 procent is bestemd voor particuliere verhuur. De rest bestaat uit sociale woningbouw. Duitsers hebben te maken met strenge regels bij de aanschaf van een huis.
„In tegenstelling tot veel Europese landen moeten starters op de woningmarkt in Duitsland 30.000 euro sparen, voordat ze voor een hypotheek in aanmerking komen.”
In Nederland hebben starters gemiddeld een financiering van 115% van de aankoopwaarde en men heeft vrijwel geen eigen geld. Hiermee hebben de Nederlandse huishoudens inmiddels de hoogste schuld ter wereld opgebouwd. De Rabobank schrijft hierover:
De sterke stijging van de huizenprijzen in het afgelopen decennium lijkt veel meer een weerspiegeling te zijn van een onevenwichtige vraagaanbodverhouding en ruimere financieringsmogelijkheden, die beide overigens uitvloeisel zijn van bewust overheidsbeleid.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waar is hier?

Als je alleen al kijkt naar het verschil in huizenprijzen tussen een huis in de Randstad, of naar een huis in Drenthe, schrik je al.

De ligging van het vastgoed-object speelt een grote rol in de prijs. Hoe meer faciliteiten er in de buurt zijn, des te hoger de prijs. Ook is Nederland is een dichtbevolkt land. Hierdoor is de grond duurder dan bijvoorbeeld in Duitsland. In Duitsland is nou eenmaal verhoudingsgewijs veel meer grond per inwoner. Ook het Nederlandse belastingstelsel maakt Nederlandse huizen duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft voor het grootste gedeelte te maken met de prijs van de grond.
In Nederland is grond schaars dus de prijs hoog.
Daarom zijn Nederlandse kavels over het algemeen klein en in Duitsland groot.
Ook een detail, in Duitsland worden de meeste huizen gelpeisterd en in Nederland zijn de meeste buitenmuren van baksteen.
Is een duurder materiaal en vergt meer tijd bij het bouwen.
Een minder net opgetrokken buitenmuur smeer je met pleister super glad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hypotheek rente aftrek is ook een punt van belang. Doordat een koophuis effectief minder kost (belasting aftrek) dan wat je ervoor in je hypotheek betaald. Dus kan iedereen een duurder huis kopen dan ze anders hadden gekund. Hierdoor veranderd vraag en aanbod en worden huizen duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Materiaal om een huis te bouwen en alles er omheen zijn ook veel duurder hier.
En de grond is veel en veel duurder hier omdat de ambtenarij teveel is meegegaan met projectontwikkelaars (die de ambtenaren ook flink spekten, corruptie dus). Daardoor ontstond schaarste en prijzen worden nu bepaald door een beperkte club die de (bebouwbare) grond in handen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is met alles toch zo? Moet je eens zien wat ze al krijgen aan kinderbijslag. Of wat ze maar betalen aan belasting. Ik denk dat het daar mee te maken heeft met de belasting.