Hoe verbeter je je situatie met je buren na dit voorvalletje?

Gisteravond was weer een bonte avond. Veelste gezellig, te harde muziek en lawaai. We zijn dan ook jonge gezonde studenten die wel van een feestje houden. We zijn redelijk op tijd vertrokken naar de disco maar eenmaal thuis weer kregen mijn vriendin echt mega knallende ruzie. Dit is gelukkig weer helemaal goed. Nu loop ik vanochtend mijn buurvrouw tegen het lijf. Zij begint over de overlast van de ruzie en ik voel me er echt vervelend om. Ik heb me excuus aangeboden maar dit voelt als of dit niet genoeg is. Ik wil graag overweg kunnen met mijn buren. We hebben al vaker te veel lawaai gemaakt in de late uurtjes maar dit gebeurt al super snel omdat het heel gehorig is doordat het oude huizen zijn. Onze andere buurvrouw heeft het al helemaal gehad met ons maar die kan echt overdrijven, toch wil ik die lieve mensen niet tot last zijn. We hebben al handoeken en eierdozen onder de speakers gelegd dit helpt iets en we feesten minder vaak en proberen ons te gedragen maar gister was gewoon weer zo n avond. Alle feedback is welkom

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (20)

ik zou zeggen ga eens met je vriendin bij de buren op de koffie , neem een bloemetje mee .
zorg dat je een beetje vriendjes met de buren word zodat ze niet om niks gaan zeuren later,
en probeer voorlopig even niet te overdrijven met de volume van de radio enzo

heb je weer ruzie met je vriendin neem dan beide even een kleine time-out ga eventjes beide apart zitten en praat erover als jullie wat afgekoeld zijn. dan zeg je geen rare dingen in een opwelling en de buren horen je ook niet:)
14 jaar geleden
Beng ze een klein bloemetje voor de overlast en beloof bij het overhandigen ervan dat je feestjes in het vervolg vantevoren zult aankondigen. Als je vooral dat laatste doet, scheelt dat een hoop ergernis bij je buren.

En... Ruzie maken kan ook beschaafd. Je hoeft niet met servies te gooien of te schreeuwen om je boodschap over te brengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat je het goed wil hebben met de buren vind ik al positief ,je bent je bewust van de overlast .Dat vind ik echt een pluspunt ,zeg dit ook tegen je buren en koop voor ieder een bos bloemen . Maak nogmaals je excuses ,dan kan je bij mij niet meer stuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een feestje hebt, vantevoren hen een briefje schrijven, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten.
En je kan, als ze geklaagd hebben, een bloemetjes of chocola ofzo brengen met een kaartje. Als goedmakertje.

Toegevoegd na 3 minuten:
En even kijken naar hoe de speakers staan, zorgen dat die niet richting hun huis gericht staan, dat zou wel wat kunnen schelen.
En misschien kan je met hen afspreken dat je een keertje 's middags even in hun huis gaat luisteren welk volume zij kunnen horen. Dus een van jullie gaat daarnaar toe, eentje blijft thuis. En dan schreeuwen, muziek op verschillende volumes, met deuren slaan. Allemaal eventjes proberen en dan via de telefoon vragen wat jullie buren horen en hoe luid.
Misschien schrik je wel van hoe hard het bij hen is, en is het dan makkelijker om je in te houden de volgende keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als zoiets mij zou overkomen zou ik inderdaad ook behoorlijk pissig zijn. Je zegt de situatie te willen verbeteren, maar ondertussen komt dat er niet van.

Om toch goed overweg te blijven kunnen met je buren zou ik even diep door het stof gaan. Met taart voor de deur staan of iets in die geest.

Volgende keer is het misschien de politie en dan ben je verder van huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn buurman besloot een kerstafterparty te houden op zondag 27 december om half 6 in de ochtend. Was ik maar vroeger naar bed gegaan...
Ik heb een vriendelijk geformuleerde klacht op zijn deur geplakt. Het was niet de eerste keer dat ik een klacht indiende (persoonlijk face-to-face en ik kreeg een fijne reactie), en wil geen zeikbuurvrouw zijn, maar vaak genoeg ook verbijt ik mijn ergernissen die allemaal te maken hebben met geluidsoverlast (verder heb ik een prima buurman aan hem).
Maar goed, het antwoord op je vraag: ik zou het wel waarderen als de buurman eventjes excuses komt aanbieden en voortaan van tevoren even een briefje schrijft: 'er komt een feestje aan, dit kan ovelast veroorzaken, alvast excuses voor het ongemak.' Dan kan ik me erop in stellen en is de ergernis veel kleiner.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik moet door de week al rond die tijd opstaan. grmbl
14 jaar geleden
Even over je speakers. Tegen welke muur staan die, hoever van de muur af en wat voor vloer heb je?

Want een bass dreun hoor je aan de achterkant van een speaker veel dieper doordreunen. Test dit maar eens door muziek met een flinke boenk erin te beluisteren en dan een metertje ofzo van de speaker af tegen de mand achter de speaker te gaan staan. Dan hoor je duidelijk het verschil
Iets onder de speakers leggen heeft ook geen zin omdat die de trillingen gewoon door geeft. Je moet juis het doorgifte vlak zo klein mogelijk maken. Dit kan je doen door spikes onder je speakers te monteren. Daar zullen je buren blij van worden ;-)

Tevens kan je de positie van je speakers aanpassen, geef ze in ieder geval 'lucht' door ze een halve meter van de muur af te zetten. En/of plaats ze aan de voor of achterkant van je huis en niet tegen 1 van de muren met je buren.

Verder kun je ze natuurlijk nog eens een bloemetje geven en extra sorry voor de overlast. Beter ook om dit samen te doen, dan komt het gebaar beter over, en ook dat jullie het samen beter willen.

Vantevoren waarschuwen, bij een feestje, helpt ook vaak wel, dan weten ze wat er kan gebeuren zonder onaangenaam uit hun bed te rollen midden in de nacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je excuus geloofwaardig te maken, zul je moeten bewijzen dat je spijt hebt.
Dat kan maar op een manier, kappen met die herrie!
Na enige tijd zullen je buren dan beseffen dat hun boodschap over gekomen is en verdwijnt hun verwijt.
Geef je dan in de toekomst een feestje, stel je buren dan vooraf op de hoogte en maak het niet te laat, spreek een tijd met de buren af wanneer het afgelopen moet zijn.
Desnoods geef je de buren in overleg bioscoopkaartjes voor een nachtfilm.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat het goede mensen zijn.
Ze hebben dus het recht serieus genomen te worden.
Bovenstaande aanpak kan de lucht aardig opklaren, mensen hebben donders goed door wanneer je iets "pro forma " doet of echt meent.
Naast woorden zijn hier daden nodig.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nodig ze een keertje uit, dan kom je nader tot elkaar... heel simpel en beproefd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerstvolgende keer dat HUN tuin omgespit moet worden, doe jij dat! En...., dat ga je ze vanmiddag nog vertellen.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed begrijp had je buurvrouw geen problemen met het feestje, maar voornamelijk met de knallende ruzie van jou en je vriendin.
Dit is natuurlijk heel goed te begrijpen, want geen mens wil meegenieten met wat er zich achter andermans deuren afspeelt.
Als je een feestje houdt is er nog plezier, en dit kun je nog melden bij je buren. Daardoor kan er nog begrip ontstaan. Maar het luisteren naar een ruzie geeft een zekere gene, zeker bij degene die dit ongevraagd moet meemaken. Daar komt nog bij dat dit het kerstweekend was, een tijd waarin er wordt gesproken over vrede en liefdevol met elkaar omgaan, en een ieder vaak al gasten over de vloer heeft met wie hij fijne dagen wil doorbrengen.
Het beste wat je kunt doen is je spijt betuigen en duidelijk maken dat je je heel goed bewust bent van het feit dat de buurvrouw een kijkje in jullie persoonlijke leven heeft kunnen nemen, en dat je je daar best wel voor schaamt.
Gewoon eerlijk toegeven dat het fout was, en dat je natuurlijk alles ervoor zal doen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt, omdat jij ook veel van je vriendin houdt.
Daarnaast kun je haar nog eens een bloemetje, of een doos chocola geven en haar bedanken voor het feit dat ze zo coulant is met feit dat je toch regelmatig een feestje viert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie zijn jong en houden van een feestje op zijn tijd..moet kunnen ik hou er ook van..Alleen als je een goede verstandhouding met je buren wil, kan dat echt alleen maar als je rekening houd met elkaar..
Zoals je zelf al zegt het zijn gehorige huizen..
Tja dan kun je of de muziek na 10en zo zetten dat ze er geen last van hebben of ze uitnodigen voor je feestje..al zit je daar niet op te wachten natuurlijk..
Om het goed te maken zou ik geen bloemen en andere kado's gaan brengen..ze zouden zomaar kunnen denken dat je ze af wil kopen;-) om het goed te maken zou je gewoon rekening met ze moeten houden vanaf nu!!En de luidruchtige feesten voortaan vieren in een schuur..waar gewoon het dak eraf kan;-)
In een woonwijk is het nou eenmaal niet anders..spijtig maar waar!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sharona
Geen bloemetjes-maar daden +1
Heel goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus natuurlijk
Van te voren vragen of ze bezwaar hebben dat jullie een feestje geven dat laat kan worden. Je kunt ook in de toekomst een zaaltje af huren, dan zijn ze helemaal van alle overlast die je veroorzaakt af.
Af en toe een feestje geven dat zou natuurlijk gewoon moeten kunnen, maar hou het netjes en kondig het van te voren aan bij je buren. Zorg er voor dat je vrienden geen andere overlast veroorzaken zoals wildplassen of braken op straat. Feestjes kunnen nog wel eens uit de hand lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is duidelijk dat je het behoorlijk verbruit hebt bij je buren. Wil je met je buren op kunnen schieten zul je toch je gedrag aan moeten passen. Je woont tenslotte midden in een woonwijk.
Of wil je soms elke keer aan de deur staan met een bosje bloemen?

Om het gedreun van je luidsprekers aan banden te leggen kun je het volgende doen. Zorg dat de luidsprekers vrij van de wand staan, minstens een halve meter en monteer er spikes onder. Zet ze dan op een zware stoeptegel die je isoleert van de vloer d.m.v doormidden gesneden rubber balletjes.
Blokjes van siliconenkit die je met een ijsblokjesmal maakt geeft ook goede isolatieblokjes.

Toegevoegd na 3 uur:
Dit schiet me ook nog te binnen.
Van die schokdempers die je onder de wasmachine zet kun je ook onder de tegel plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertellen dat je graag iets voor hen doet als dat zo uitkomt (alhoewel ze dan natuurlijk wel weer vertrouwen moeten hebben in het feit dat jullie 'nette mensen' zijn), bij het volgende feestje van tevoren aankondigen en zeggen dat ze ook van harte welkom zijn om 'n biertje/borreltje/sapje te komen drinken en zorgen dat ze verder echt nergens last van hebben (dus geen fietsen voor de deur laten slingeren, troep uit de ramen gooien, met deuren slaan 's-nachts enzovoorts).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je geluidsknop af,door middel van een plakkertje,zodat het geluid niet te hard wordt.Als je dan weer eens vrienden op visite hebt,draai de knop dan niet verder dan het plakkertje.Maar het blijft vervelend..geluidsoverlast...kijk,als het af en toe eens gebeurt zal de buuf er wel mee kunnen leven.Maar is het om de haverklap een teringherrie,tja...dan kun je problemen verwachten.
Loop nog eens naar de buuf..praat er eens over,en zeg dat als ze er weer last van heeft,dat ze jou dan even een belletje geeft,dan kun je het geluid aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek eens een andere plek om te hangen zodat het niet altijd bij jou thuis is en als je dan echt een keer goed wil feesten een keer in de zoveel tijd laat je dat je buren ff weten van te voren, of stuur je ze een weekendje naar een hotelletje op jouw kosten als je dat er voor over hebt, ken je zoveel herrie maken als je wilt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja......ik ben eerlijk gezegd geneigd de kant van de buurvrouw (en alle buren die je NIET hoort klagen, omdat mensen daar vaak toch een beetje bang voor zijn en de politie toch geen ene ruk doet) te kiezen. Ik heb namelijk ook buren die voor elke scheet een feestje vieren (met een man of 20 minimaal), normaal converseren kunnen ze niet, alleen ruzie maken, en dus staat van 's morgens tien tot 's avonds 12 de muziek knetterhard, de biertap open en natuurlijk ook de ramen open want de kachel op tien. Om de zoveel tijd barst er dan toch weer een bom en is het even knokken (liefst op straat), en daarna gaat de muziek weer 'vrolijk' verder, alsof we nog steeds op een woonwagenkamp op de poesta zitten in plaats van in een normale, nette woonwijk. Dat betekent voor ons twee, eigenlijk drie kerstdagen in de knetterende herrie zitten, en al is het dan een uitzondering (christelijke feestdagen, verjaardagen en naamdagen en volgens mij ook elke keer als er weer eentje uit de bak komt), je wordt er steeds overgevoeliger voor.

Niets is zo erg als buren hebben die denken dat een ander hun feestje ook gezellig vind. Nadeel van dat soort lawaai is dat het cumulatief lijkt te zijn ; je ergert je elke keer een beetje méér, en als je weet dat je toch niet serieus genomen wordt, kun je op een gegeven moment geen enkel geluidje meer hebben. Van structurele geluidsoverlast kun je echt helemaal kapot gaan.

Het beste lijkt me OF je woonsituatie aanpassen aan je gedrag (dus in een hutje op de hei of in elk geval een vrijstaand huis gaan wonen) OF je gedrag aanpassen aan je woonsituatie, en je feestjes dan maar in de kroeg in de stad vieren ofzo.
Vantevoren waarschuwen voor de herrie, een bloemetje om het voor- of achteraf goed te maken, en HOE DAN OOK altijd VOOR middernacht stoppen met je herrie kunnen het iets draaglijker maken, maar als je regelmatig door de muren en vloeren heen blijft dreunen, wordt je echt nooit vriendjes en gaat het vermoedelijk OF van kwaad tot erger, of maak je je buren helemaal kapot.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh, en dat ze na elk feestje met grote schalen vol taart en vlees voor de deur staan, maakt het beslist NIET goed. Dat komt inmiddels gewoon over al dom geslijm.
Ze beloven elke keer beterschap, maar na half tien (AM) is zo ongeveer iedereen straal bezopen en komt er niks meer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik snap dat je het vervelend vindt. Maar probeer je je te verplaatsen in hun situatie, zou jij het dan ook nog leuk vinden?
Zelf spreek ik de buren van te voren aan, als er weer een feestje opkomst is. En ik nodig ze uit.
Ook al willen ze niet komen dan kweek je meer begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik zo oud was als jij woonde ik ook met een groep jongeren in een huis in een woonwijk. Ook wij hielden van feestjes en doorzakken, maar we hielden wel rekening met onze buren.
Eén keer per jaar hielden we een knalfeest, waar we de hele buurt van te voren van op de hoote brachten.
En verder zakten we vooral door in de kroeg, waar niemand last van ons had.
Probeer meer rekening te houden met je buren, dat is de enige manier die werkt!
Als je nogmaals ruzie met je vriendin krijgt, moet de daar ook aan denken en niet pas de volgende dag.