Wanneer is iets een religie?

Net naar P&W gekeken met een orthodoxe-moslim. Om een onopgehelderde reden moest hij per sé een muts op in de rechtszaal en weigerde hij op te staan. Hij zij dat dat moest van Mohamed en dat hij dacht dat Nederland zo vrij was en dat het dan wel toegestaan moest zijn.
Nou vroeg ik me af. Ik geloof ook in iets. Ik ben een kind van God. Het heeft mij hier op aarde gestuurd om het Woord te verspreiden. Tot mijn taak vervult is moet ik het Woord verspreiden. Aangezien er veel duistere krachten zijn moet ik mezelf kunnen verdedigen (dat zegt het Boek). Daarom loop ik altijd met een groot slagersmes rond (ook als ik naar de rechtszaal ga). Aangezien er vrijheid van godsdienst is mag dat toch? Of kan je niet alles op godsdienst afschuiven (wat mij redelijk lijkt)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (12)

Uiteindelijk draait het erom of mensen je serieus nemen. Als jij de enige bent die dat geloof aanhangt maak je geen kans.

In Canada mogen Sikhs met een sabel op straat lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me redelijk dat je geen wapen bij je mag hebben in de rechtszaal, maar waarom zou je geen muts op mogen hebben, moet je je echt nederig zijn t.o.v. rechters die ook feilbare mensen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben heel eerlijk ik heb moeite met het woord religie als het negatief gebruikt wordt.

Ik zie religie als iets moois (al ben ik echt een anti gelovige). Religie mag niet gebruikt worden als excuus! Mensen die dit doen misbruiken de bijbel (of andere geestelijke boeken). Ik moet toe geven de bijbel (en allle andere boeken) kan je op verschillende manieren uitleggen/lezen maar ik ben van mening dat deze geschriften met de goede bedoelingen zijn geschreven. Jammer dat mensen nu gebruik maken van de diverse manieren van uitleg van de teksten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer is iets een religie. Naar mijn mening kan een religie los staan van een geloof in b.v. God. Een religie is eigenlijk de leer, een dogma, de regels die men aanhangt.
In een religie kunnen veel nare dingen ontstaan die een inbreng zijn van mensen, er kan fanatisme ontstaan. Wat ontaard in slagersmessen etc.

Een geloof en een geloofsleven is persoonlijk en puur, dit is iets wat je een ander niet op kunt leggen, het is je eigen overtuiging waar je uit leeft. Dit kan heel mooi en zinvol zijn en iemands leven verrijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een wezenlijk onderscheid tussen religie als belijdenis van een geloof en geloof. Je kunt perfekt gelovig zijn maar daarom niet religieus. Religie , zeker zoals het voorgeschreven wordt in de katholieke kerk, bestond hoofdzakelijk uit doop, vormsel en huwelijk en de verplichte misviering en één biecht per jaar. Religie kan een veel diepere betekenis krijgen : alle niet conventionel methodes om de naaste in nood te helpen. Zoals in de parabel van de barmhartige samaritaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je slaat één zaak over. En die is wel zo belangrijk.
Deze meneer heeft van de Nederlands rechter in hoogste instantie gelijk gekregen. Hij heeft dat keurig volgens alle spelregels gedaan zoals we die hier kennen. En dat is geen wonder, want hij is advocaat.
Begrijp me niet verkeerd, die man is niet lekker in zijn hoofd, en querulant die in de verkeerde eeuw is geboren, maar toch, hij staat in zijn recht.
En verder, ik denk dat je nog nooit in een rechtszaal bent geweest. Dacht je echt dat je daar met een mes naar binnenkwam? Het is daar nog beter beveiligd dan Schiphol, qua poortjes en fouilleringen.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij ga ik op de kern in van de vraag, want dat is de verontwaardiging n.a.v. het circus van die clown bij P&W.
Maar ik hoor het wel als ik mis heb ;)
Ha, die Sgrijvvaud;

Iets wordt een religie zodra mensen in groten getale achter een zeker matig onderbouwd geachtengoed aan beginnen te hobbelen, kritiekloos de boodschap gaan versprijden en andersdenkenden beginnen te verketteren.
Welke CO2-hype? Ik begon er toch niet over?

Toegevoegd na 19 uur:
herstel 'verspreiden'....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer men denkt dat men iets weet is er vaak ook een element van overtuiging of geloven aanwezig, dat men echter soms niet graag wil erkennen. Men is soms geneigd de eigen meningen zo objectief mogelijk te willen zien, waarbij het aanwezig zijn van geloof of vertrouwen in de eigen mening het objectieve karakter ervan vermindert, en daarom voor de buitenwereld onwenselijk is. Het spreekt voor zich dat iemand ergens in kan geloven zonder dat er voor dit geloof (wetenschappelijk) bewijs bestaat, net als dat men kan denken iets te weten, maar het desondanks toch fout heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een religie hang je een bepaald geloof aan. Hierbij horen vaak 'wetten en regels'. Daar staat tegenover dat je er ook veel voor terug kunt krijgen.

Helaas zijn er nog steeds mensen in alle soorten religies die uit die 'wetten en regels' alleen maar halen wat hunzelf het beste uitkomt. Het liefst nog om er anderen mee om de oren te slaan, maar natuurlijk ook om er zelf beter van te worden.

Of deze meneer vanuit zijn religie in 'zijn recht' stond dat weet ik niet want ik ken zijn religie niet zo nauwkeurig. Maar ik vindt wel dat er - tot op zekere hoogte- geprobeerd moet worden om er respect voor op te brengen.

Mijn tante is ook streng gelovig en volgens de Bijbel mag je niet zweren (Matt 5:34-37 voor wie het wil weten). Toen zij een eed af moest leggen voor de rechtbank heeft zij op grond van haar religie daartegen bezwaar gemaakt. Nadat zij met overtuigende argumenten kon komen, waaronder ook deze Bijbeltekst, mocht zij van de rechter 'Beloven' dat zij de waarheid sprak ipv het te zweren.

Ik vindt daar niets mis mee, integendeel. Al ben ik het met je eens als je zegt dat sommigen er inderdaad wel in doorschieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religie is georganiseerd geloof, volgens dogma's, rituelen, en regels opgelegd door een persoon of groep personen die voor je besluiten wat goed is en wat slecht is. Deze dogma's veranderen maar zeer zelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er meer dan 500 miljoen mensen aan meedoen, met die beweging... Het getal slaat nergens op en de religie ook al niet... En het moet dood zijn anders is het een sekte... En het moet boeken hebben, een dogma dus... En elke dogma is onwaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik sommige moslims bezig zie, zoals die gek gisteren op tv, dan ontstaat inderdaad de vraag of de Islam geen volksgekte is.

Vaak is de scheidingslijn ertussen, tussen geloof en krankzinnig, maar heel dun.

In Amerika heb je diverse sektes. Die geloven maar zijn zo gek als een deur. Die sektes zijn Christelijk van oorsprong maar doen dingen die niet normaal zijn in onze samenleving, zoals incest en veelwijverij.

De Islam heeft het beeld geen respect voor vrouwen en mensenrechten te hebben. Als religies doorslaan worden het monsters.

Er wordt nogal gemoord in de naam van religie, eng.....

De vraag wanneer iets religie is vind ik bijna niet te beantwoorden. Wanneer stopt het en wat is normaal.

Die kerel van gisteren trouwens, dat is een geimporteerde idioot die het ontzettend leuk vindt ons te provoceren. Verder niets. En dat moet allemaal maar kunnen in onze apenkolonie, bananenrepubliek kun je ook zeggen.

De hogeschool die de kerstboom weerde uit de hal deed dat, zeiden ze, om de moslims niet tegen het hoofd te stoten. Ik heb een filmpje gezien waarin een moslim gevraagd werd wat hij er van dacht. Zijn reactie was dat Hollanders gek zijn. Hij vraagt er niet om om die kerstboom weg te halen, zei hij; "Dat doen de Nederlanders zelf". Een bepaald soort Nederlanders, vaak niet gelovigen. En een ander deel Nederlanders heeft dat niet helemaal in de smiezen en geeft de moslims de schuld. En daar heb je weer een religieus conflict, veroorzaakt door atheisten dus...... ook gelovigen maar dan weer in iets anders... een soort niets noppes nada gedoe .... wat een puinhoop die religietoestanden....

Een atheist wil niet weten dat hij religieus is terwijl hij / zij het wel is.... ze geloven namelijk in hun waarheid, en met verve... tsja... en dan is het toch echt niets meer of minder dan een religie

Vooral omdat atheisten zo ontzettend boos worden als je zegt dat hun geloof een geloof is. Dat is namelijk een trekje van zwaar gelovigen, ze kunnen niet tegen kritiek of een andere visie op hetgeen ze denken dat de waarheid is.

.... en dan gaan ze minnen....