Als je je ergens schuldig over voelt,ben je dan ook schuldig of zit het ook in de aard van ''het beestje''?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat er vaak op je gevoel gespeeld is en dat je je overal verantwoordelijk voelt. Dus als je een keer nee denkt of nee voelt en voor je zlef kiest gaat er wat bij je knagen. "schuldgevoel"Kom op kop op ,niet meer doen.Het is verspilde ernergie. Je voelt je pas schuldig als het terecht is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat je je schuldig voelt betekent niet per definitie dat je schuldig bent. Iemand kan je ook een schuldgevoel aanpraten, is maar net hoe gevoelig de persoon in kwestie ervoor is.. sommigen voelen zich sneller schuldig dan een ander
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is schuldgevoel iets heel ongrijpbaars. Waar je schuldgevoel over had, kan ineens omdraaien als je meer van je zelf leert kennen .

Gouden regel is ( ik klink even als XiniX ) :

Doe iemand anders nooit iets aan waarvan je zelf niet wilt dat het je overkomt.

Veel schuldgevoel is "aangepraat " door opvoeding , maatschappij en kerk . Als je leert naar je eigen "innerlijke" intuïtie leert luisteren , dan kan je schuld gevoel beter leren begrijpen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je je schuldig voelt, betekent niet per definitie dat je ook schuldig bént.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je dan ook meteen echt schuldig bent als je je schuldig voelt. Soms moet je dingen doen en keuzes maken waar je je misschien schuldig over kan voelen, maar wat wel het beste was om te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je schuldig voelt ben je "in je eigen ogen"schuldig.
Het kan best zijn dat je volgens anderen niet schuldig bent, maar blijkbaar wel in jou wereldbeeld.
Dit komt nogal eens voor als iemand iets vervelends overkomt doordat je iets niet gedaan hebt, waaraan je wel op tijd gedacht had. Je voelt je dan schuldig omdat het misschien niet gebeurt was als je het wel gedaan had.

Je zou dus kunnen zeggen dat je schuldig bent aan het niet volgen van je eigen gevoel/leefregels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je op meerdere manieren bekijken.
Ten eerste juridisch: je bent pas schuldig aan iets (meestal ook aansprakelijk voor iets) als er schade is ontstaan, of als je een overtreding of misdrijf hebt gepleegd.
Dan ook emotioneel: je kan je schuldig voelen over iets dat niet voldoet aan de omschrijving van het juridisch schuldig zijn, bijvoorbeeld kun je je schuldig voelen over een relatie die je hebt verbroken. Dan is er ook iemand die daar schade van ondervindt, alleen dat is geen financiele schade maar emotionele schade.

En dan heb je het werkelijke probleem: je kunt juridisch schuldig zijn aan iets waar je je niet schuldig over voelt omdat jouw gevoel van rechtvaardigheid er op een andere manier over denkt.

Maar om het geheel nog even te versimpelen en een antwoord te geven op jouw vraag: in de regel ben je schuldig, als je je schuldig voelt. Met als belangrijkste reden dat het gevoel van schuldig zijn wordt aangestuurd door je geweten, en dat geweten weet precies wanneer jij op welke manier iets fout hebt gedaan.
itsme