Meestal 20 jaar nadat de laatste persoon begraven is, tenzij de grafrechten langer zijn gekocht of verlengd. Ook worden kindergraven niet geruimd als de ouders nog leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel degelijk worden kindergraven geruimd als de ouders nog leven, net meegemaakt met een oudere dame in de straat.

Andere antwoorden (3)

in ons dorp is het standaard 10 jaar.
Welke dan steeds te verlengen zou zijn met 10 jaar.
Of koop en die is eeuwig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om Joodse graven gaat, nooit. Die worden niet geruimd.
Hetzelfde geldt voor oorlogsgraven. Ook zullen, vanwege hun historische waarde vaak niet geruimd worden, maar daar in tegen kunnen graven met zgn. eeuwigdurende rechten onder bepaalde voorwaarde toch ontruimd worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Stukje tekst vergeten: graven van voor 1900 worden vanwege hun historische waarde soms niet geruimd.

Zie voor meer info bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de wet staan verschillende bepalingen over het ruimen van graven. Plaatselijke verordeningen en landelijke richtlijnen geven aan hoeveel jaar er tussen het begraven en het ruimen mag zitten.

Graven voor 1900 worden in de meeste gevallen niet geruimd omdat gemeenten vinden dat zij een grote cultuurhistorische waarde hebben.

Oorlogsgraven worden niet geruimd.

Graven die tussen 1900 en 1992 zijn gegraven mogen meestal na 2029 worden geruimd.

Het mag ook eerder als na 30 jaar niemand meer is begraven in het graf of het monument in verval is geraakt en er niemand is die het wil opknappen.

Graven die na 1992 in gebruik zijn genomen, mogen meestal al na 10 of 20 jaar worden geruimd.

Graven met daarop eeuwigdurende rechten mogen ondanks wat het woord doet vermoeden toch geruimd worden onder bepaalde voorwaarden.

Indien de ruiming van een graf geschiedt na sluiting van een begraafplaats geldt dat ruiming pas mag gebeuren tien jaar nadat de laatste begrafenis heeft plaats gevonden.

Groet,

Ton