Zou jij mond op mond beademing geven aan een zurige zwerver? iemand die in z'n eigen braaksel ligt? mond op neus bij een hond?

ervan uitgaand dat je prima weet hoe het moet?

14 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, nog maar acht minuten op de site en nu al 7 antwoorden. Ö
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Getverderrie, maar toch een goeie vraag +1

Het beste antwoord

Ik zou het wel doen.
Waarom... iedereen heeft recht op medische hulp en als hulpverlener ben ik ook nog eens verplicht die te geven.

Maar dat is niet de enige reden.
Die zwerver mag dan "vies zijn, maar zijn mond kan je gewoon schoonwegen met een zakdoekje of iets anders wat je bij je hebt.
Ik heb bijv. (bijna) altijd een beademingsdoekje bij. Die zijn makkelijk mee te nemen en nemen ook geen ruimte in.

En als belangrijkste reden, ik vind dat ik alles moet doen wat in mogelijkheden ligt om een andere ziel te helpen, altijd en zonder uitzonderingen.
Dus ja, ook bij "vieze" zwervers en honden enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Absoluut! Zou ik altijd doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als ik 100% zeker weet dat ik het goed zou doen en het uberhaupt zou durven (ongeacht hoe fris die persoon was..).

Toegevoegd na 9 minuten:
Alhoewel ik bij een hond of ander dier toch nog wel meer zou twijfelen... warschijnlijk dan niet..*oeps..*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
waarom dan wel een persoon die in z'n eigen kots ligt, maar geen hond?
geen veroordeling hoor, ben gewoon benieuwd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke, hmm..ik weet het zelf ook niet precies waarom niet. Mijn gevoel zegt nu nee. Gewoon omdat het een hond is en geen mens.. is gewoon een gevoel.
Maar stel, ik zie ook daadwerkelijk een hond dood liggen gaan kan het heel goed zijn dat ik het toch wél doe.
ABSOLUUT
Daarbij heb ik een beademingskapje.
Dit kapje plaats je over mond en neus (bij een kind) en kan je zonder dat je er last van hebt beademen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Dat het misschien vies is, vergeet je namelijk als je iemand ziet die dood ligt te gaan...

Toegevoegd na 40 minuten:
Mocht het ooit gebeuren dat ikzelf kotsend dood lig te gaan op straat, hoop ik ook dat er iemand is die mijn leven belangrijker vindt dan het idee dat z'n handen en mond schoon blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt hem/haar niet vragen of ie gereanimeerd wil worden,dus ik zou zeggen doen! Hoe zit dat overigens met poesjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
a dirty mind is a joy forever :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihihihi..
Blegh, ik denk er niet aan. Mond op mond bij een walgelijke zwerver, huuwwhh..

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoewel.. Als ik een kapje had zou ik heb 100% zeker doen. Het is waar dat je vergeet dat het vies is als iemand dood ligt te gaan.

Nu ik erover na denk is een zwerver dood zien gaan best wel droevig.. Ik zou het (nu ik erover nagedacht heb) zeker doen!

(behalve dan als het mijn geheime liefde is die dood ligt te gaan. :D)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je doet het niet!!!
Het zal je hele leven blijven achtervolgen.
Dus ja, ik doe het.
Een hond gaat me te ver, dan moet je het ook bij een kat moeten doen, konijn, kavia, tamme rat, kikker enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. :]
Rieneke1
14 jaar geleden
ik vind een hond schoner dan de andere genoemde gevallen hoor ed.
heb het ook twee maal gedaan.
niks niet vies.
wie weet zou je het bij je eigen hond nog wel doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke,helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja rieneke, mijn eigen hond is toch wel wat anders.
Maar aan de andere kant , als de natuur ingrijpt is daar een rede voor en dan laat ik de natuur de natuur.
Ik heb 2 keer een hond gehad die een hartstilstand kregen, daar ga ik echt niet mee rommelen, dat laat ik zo, maar zou mijn hond in een vijver vallen en bewusteloos er uit komen, dan zou ik alles doen om hem te redden.
Dat is geen beslissing van de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie Ed, vooral door je reactie +1.
itsme
14 jaar geleden
Ed, je weet maar nooit wat er gebeurt als je het bij die kikker doet. Daar zijn beroemde verhalen over!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, waarom bij een dier wel de natuur zijn gang laten gaan en bij een mens niet???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we dieren menselijker behandelen!!!
Nee hoor dat doe ik niet... Ik draai me netjes om en loop weer stilletjes weg... Misschien doe ik nog wel een muntje op zijn bordje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zou ik doen. En zeer zeker serieus bij honden ook...
die laat ik echt niet onnodig doodgaan omdat 't 'maar' een dier is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, absuluut. Het zou mn eerste reactie zijn....als ik iemand dood zie gaan dan let ik er niet op hoe iemand ruikt of eruit ziet......dat zou ik niet eens zien op dat moment. Diegene proberen te redden dat is het enige wat ik dan voor ogen heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker! Hoe kan ik het anders verwachten van anderen dat ze het ook bij mij gaan doen als ik in eenzelfde situatie zit?

(weliswaar niet als zwerver, maar dit staat er wat mij betreft helemaal los van. Mens = Mens als iemand in nood is)

Ik denk dat als ik het niet zou doen, dat ik het gevoel zal krijgen dat ik een moord heb gepleegd en het mezelf nooit zal vergeven.

Toegevoegd na 25 minuten:
Bij dieren overigens niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik niet...
W.s. wordt dit zowiezo uit het reanimatieprogramma voor leken gehaald..
Het lichaam blijkt nog genoeg zuurstof te hebben voor tig minuten.
Goede massage is veel belangrijker..
En je weet maar nooit wat diegene voor ziekte bij zich draagt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij onwel op straat ligt en ik zie jou liggen loop ik ook niet door en denk misschien heeft hij wel een ziekte.
Getver, even niet nadenken verstand op nul en helpen die zwerver, zal me altijd een beter gevoel geven dan achteraf weten dat die persoon het niet heeft gered terwijl ik stiekem ben doorgelopen en er verder niemand was om te helpen.

Toegevoegd na 25 minuten:
En natuurlijk help ik ook bij dieren. Wat in nood is heeft hulp nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, gelijk...
het oefenen op zo'n pop, de één na de ander, is ook geen feest, al wordt het tussendoor met een desinfekterend doekje schoongemaakt. En je kunt prima beademen door een zakdoek, of een stuk t-shirt.
Persoonlijk zou ik liever een dier beademen dan een be'braak't mens, maar daar denk je op zo'n moment niet bij na. Bovendien moet je een mond eerst met je vingers inspekteren, of er niets de ademweg blokkeert, zoals dus dat braaksel of een kunstgebit.
Vóór er iemand (door welke nare omstandigheden zijn toestand ook veroorzaakt is) onder mijn handen doodgaat ga ik in elk geval proberen het zó lang te rekken, tot er échte hulp is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, op zo'n moment handel ik ipv denken, en mocht ik eraan denken dan heb ik ook altijd zo'n plastic hoesje aan mijn sleutelhanger hagen. Een hond...... nee sorry, niet omdat ik niet van dieren houd maar ik weet niet, klinkt me vreemd in de oren maar wie weet overheerst ook hier mijn handelinstinct...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Alleen mond-op-mond geven vergroot z'n overlevingskansen amper. Je brengt er in dit geval alleen jezelf mee in gevaar. Alleen beademen als je 'n Kiss Of Life aan je sleutelbos hebt hangen, en ook dan; pas nadat er met reanimeren is begonnen. De reanimatie heeft voorrang. Altijd.

Braaksel uit z'n mond halen, luchtweg vrijmaken en direct beginnen met reanimeren geeft 'm misschien nog een kansje om te overleven, zeker als er een AED in de buurt is (winkel, treinstation) en er een ambulance onderweg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een 'Kiss Of Live?'
Maar iemand kan toch niet ademen terwijl zijn hart nog klopt ? Of bazel ik nou maar wat ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kiss of life is een beademingsmasker, verwerkt in een sleutelhanger. Als iemand niet heer zelfstandig ademt, zou dat kunnen komen doordat zijn luchtweg is afgesloten door tong en strotteklepje.
Op zich heb je geen ongelijk, maar hulpverleners zullen altijd rekening houden met een hartstilstand als iemand niet meer ademt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg
Ik zou het doen,je gaat niet staan toekijken hoe iemand ligt te stikken.Braaksel kun je wegvegen en als je ademt door je mond ruik je het ook niet.
Ik was er altijd huiverig voor om het bij een dier te moeten doen maar sinds onze hond beademd werd door de dierenarts kijk ik daar ook heel anders tegenaan.
(heeft helaas niet mogen baten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet prima hoe het moet, en ik weet ook niet hoe ik in een dergelijke situatie zou reageren. Ervan uitgaande dat er bijvoorbeeld meerdere toeschouwers zijn.
Gebleken is namelijk dat mensen heel anders reageren in een dergelijke situatie met meerderen erbij dan wanneer ze alleen zijn. Niet al te lang geleden was dat nog in het nieuws n.a.v. een auto-ongeluk. Auto kwam in de sloot en iedereen stond te kijken, maar niemand deed iets, ook toevallig langskomende (jonge) politie-agent. Dit is allemaal gefilmd, en n.a.v. dat filmen is daar toen een psycholoog over aan het woord geweest. Dat mensen dus wel denken dat een ander het redden wel voor zijn rekening kan nemen. Hoe meer mensen erbij zijn, hoe minder mensen zich dus aangewezen voelen om de redder te zijn.
Dus ik durf niet te zeggen hoe ik zou reageren. Als ik de enige getuige was van dit gebeuren denk ik wel dat ik me geroepen zou voelen om te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezegd Gootje.Ik heb bij het antwoord geven ook getwijfeld of ik het zou doen als er meerdere mensen aanwezig zouden zijn.Ik ben ervan uit gegaan dat ik de enige was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou voor mij niets uitmaken, in stressvolle en levensbedreigende situaties gaat mijn brein automatisch in de handelstand, kan ik niets aan doen, denk ik ook niet over na.
Ha, die Rieneke;

Ja hoor, als iemand echt in doodsnood is vergeet je dat soort details. Desnoods een stuk kleding of een zakdoek om de ergste viezigheid tegen te houden, maar je laat een ander toch niet doodgaan?

Toegevoegd na 3 minuten:
Over die creperende hond ben ik er nog niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stomme is: ik weet niet eens hoe ik mond-mond beademing moet geven! Ik zou veel te bang zijn dat ik het verkeerd doe. Ik denk dat ik iemand erbij zou proberen te halen die het wel kan.

Als ik WEL zou weten hoe ik iemand moet beademen dan zou ik het wel doen... En een vieze zwerver ook, maar wel met enige tegenzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Michele..... waarom niet het gaan leren? Als je ergens werkt kun je misschien vragen of je de BHV training mag doen en anders zijn er misschien in buurthuizen enzo wel reanimatie c/q EHBO trainingen. Google maar eens op EHBO training.
Je hebt er speciale beademings kapjes voor. Maar of ik het zou doen; ik weet het niet. Je bent verplicht te helpen bij iemand in nood. Wanneer je 112 hebt gebeld heb je aan al je verplichtingen voldaan en ben je niet meer strafbaar. Ook moet je altijd eerst aan je eigen veiligheid denken. Als je hem mond op mond beademing geeft en je daarbij zijn braaksel in je mond krijgt,, weet niet of dit gezond is...
Sowieso als je iemand mond op mond beademing geeft komt er een zeer nare lucht uit zijn mond omdat hij dood is... Ongeacht of het nu wel of geen zwerver is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
regel 1: Neem altijd eerst je eigen veiligheid in acht.
(daarmee het je dus altijd een excuus om iets niet te doen).

Verder:
Als hij gebraakt heeft, eerst de mond schoonmaken, of anders door de neus.
Dus, ja! als het echt niet anders kan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De richtlijnen van de reanimatieraad benadrukken dat borstcompressies in de eerste minuten belangrijker zijn dan beademen. In de eerste minuten is het zuurstofgehalte in het bloed nog vrij hoog.

Ik kan geen antwoord geven op de vraag hoe je een hond beademt.