Wat is de functie van de mens?

Mensen zijn - denk ik - niet nuttig voor de Aarde. Dan bedoel ik dus echt of we nuttig zijn voor de wereld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goede vraag ++ !

Het beste antwoord

Dit is één van de meest filosofische vragen die je kan stellen. Het probleem is dus dat er geen antwoord op is. Het enige waarmee je kan antwoorden is je mening.

Mijn mening is dat de mens nutteloos is. Over een paar miljoen jaar is de Aarde waarschijnlijk weg, opgeblazen door mensen of een meteoriet. Dat betekent dat het enige ding wat er is, leeg is.

Als het waar is dat er geen hemel is, betekent dat het volgende. Het betekent dat er maar 1 ding is, en dat die leeg is. Dat het leven weg is, dat niks bestaat.

Het is moeilijk te beseffen omdat bij alles dat we doen de mens meerdere kansen heeft. Ga je dood bij een computerspel? Load de game, en probeer het opnieuw. Zo werkt het leven niet...

Het enige wat ik kan zeggen is dat je maar 1x leeft, dus doe wat je wil, maar zorg dat je het niet verspilt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De enige functie is zich voort te planten en het zich ondertussen zo aangenaam mogelijk te maken. Wat dat aangenaam inhoudt, moet ieder voor zich bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nut is een vreemd menselijke aanname. Het leven is niet iets dat nut heeft. Individuele soorten hebben een niche waarin ze van bepaalde zaken leven. Groeien, voortplanten en sterven. Al het andere is bijzaak. Nut suggereert doel wat weer een groter plan suggereert. En tenzij je de bijbel of koran oid aanhangt, is dat grotere plan er niet., Vanuit biologisch oogpunt is er geen nut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan vanuit welk perspectief je het bekijkt.
Meestal is een levensvorm ergens enorm goed in. Dat zou je dan kunnen zien als het algemeen nut. Zoals de kwaliteit om iets te creëren van de mens is in de loop van de eeuwen best nuttig geweest. ;)
Of we nuttig zijn voor de aarde, daar moeten we ons nog in bewijzen. Het mooie is dat we nu in een tijd leven dat we dat ook kunnen doen.
Maar nergens de waarde of nut van inzien daar is niemand ooit beter van geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Primaire functie van alle levensvormen is zo lang mogelijk overleven. Op de manier hoe we nu leven maken we de aarde meer kapot, terwijl we in harmonie met de aarde kunnen leven. Om te beginnen met schone energiebronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen niet nuttig zijn voor de aarde,
dan zijn ze ook niet nuttig voor de wereld.

Dat is namelijk hetzelfde.
aarde (zn): aardbol, aardkloot, bol, ondermaanse, planeet, wereld, wereldbol, wereldkloot.

De mens in zijn geheel heeft geen functie.
De mens is inderdaad niet nuttig gebleken voor
de aardbol, of de wereld.

Als de mens uitsterft als soort, dan zal die aarde zich weer voor een groot deel herstellen.

Maar omdat het voor veel mensen in alle tijden zo enorm frustrerend is dat wij als mens geen nut zouden hebben, zijn er allerlei religies ontstaan die allemaal hun eigen invulling geven aan het nut, of de toekomst, of het doel, van de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geboren worden, leven zoals jij denkt dat goed is in de hoop iets achter te laten waar 'men' van kan leren, sterven.
Kort samengevat: leven, eten, poepen/plassen, doodgaan.
Eten en gegeten worden.
Wij zijn niet meer dan een onderdeel van een ontelbaar lange keten.
Het is aan jezelf hoe je dat invult.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt echt een punt, mensen zijn nergens handig voor. Als we er niet waren, hadden de mammoeten en dinosaurussen misschien nog bestaan.. Zonder mensen zouden er ook weinig problemen zijn. In verband met vulkanen, roofdieren enz. zullen er toch wel probleempjes zijn, maar dat is logisch.

Het komt erop neer dat we toch alleen schade aanrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Mammoeten zijn misschien inderdaad mede door toedoen van de mens uitgestorven - hoewel het de vraag is of ze het zonder de mens hadden gered. Misschien wel wat langer, maar of ze er nu nog zouden zijn is maar zeer de vraag. Dinosaurussen zijn al lang, lang voordat de mens verscheen, uitgestorven.
Mensen hebben volgens mij veel moeite met de nutteloosheid van het leven en zoeken daarom allerlei dingen/afleiding om zichzelf de illusie te geven dat ze nuttig/waardevol zijn. De een vind zichzelf nuttig omdat hij/zij kinderen heeft en deze opvoed, de ander vind zichzelf nuttig omdat hij/zij werkt en geld verdient, weer een ander vindt zichzelf nuttig omdat een geloof wordt aangehangen in groepsverband wat een gevoel van wij/zij maakt.

Wij zijn natuurlijk altijd beter dan zij? Dit is de grootste reden van alle oorlogen en ellende op mamma aarde/Gaia. De illusie van kunnen bepalen wat goed en wat slecht is, is niets meer dan ANGST voor nutteloosheid. Het EGO wordt geboren en is het stemmetje wat je bekritiseert omdat je dit geleerd hebt van mensen om je heen, in werkelijkheid kan niemand bepalen wat goed en fout is, het is illusie met als doel de mensen die deze illusie maken te bevoordelen!!!Het is geen absolute waarheid! Feit is dat als je iets doet je daar ook de gevolgen van krijgt, ongeacht wat je doet. Helaas is dit nog niet tot iedereen doorgedrongen, zie de vele problemen in onze maatschappij waar mensen die hier niets mee te maken hebben ook de dupe van worden en zijn ( financieel bijvoorbeeld door scheidingen en gat in de hand)

De kunst is denk ik in te gaan zien dat het leven gewoon is zoals het is, zonder opsmuk, zonder het gevoel van anders zijn. Als een directeur naakt is zie je zijn titel niet bijvoorbeeld! Iedereen is afhankelijk van elkaar. Ook de werkenden en de niet werkenden bijvoorbeeld. Dankzij niet werkenden kunnen werkenden werken, denk daar maar eens over na als je wilt. Alles wat je eet, alles wat je kleed is dankzij anderen en vele anderen gemaakt...

Individualisme bestaat dus niet behalve als je dit wilt geloven want dat maak je deze illusie en houd je hier aan vast ( EGO/identiteit) Je houd jezelf dus dan bewust voor de gek en kijk eens om je heen hoeveel mensen dit doen?

Het wordt tijd dat de mens in gaat zien dat ze nutteloos is en dat ze hier vrede mee kan hebben en eindelijk eens gaat leven i.p.v. overleven. Leven gaat vanzelf en overleven? Obstakels, niet doen wat goed voor je is, afreageren op anderen om zo de eigen pijn van de illusie van mislukt zijn niet te hoeven voelen etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om de dieren en natuur te helpen waar nodig, waarom zijn wij anders de enige diersoort die iets van geneeskunde weten en onderzoek weten, maar mens doet helaas het omgekeerde
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De mens heef geen functie in deze arde .Geen enkele dier vervuld eigen woongebied. Als een van de dier, insect, plant of element gat weg dan word na een tijdje en verandering in onze planeet. Als de mens gat weg dan veranderd niks. Anders om. De arde word hersteld.