Bestaat er een algemene "levensfilosofie"?

Zoiets als het Chinese "rode boekje", maar dan voor het leven hier in het westen?

12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat rode boekje van Mao was niet zozeer een levensfilosofie, dan wel een voorschrift (!!!)
hoe je in dat land, onder dat regime hoorde te leven.
Het waren (zijn) citaten van voorzitter Mao Zedong.
Door een boek uit te geven dat iedereen verplicht was te lezen trad Mao in de voetsporen van de Chinese Keizers die ook dergelijke memoranda of edicten hadden uitgevaardigd.

Iets dergelijks bestaat er niet in het westen.

Als je het vergelijkt met het "rode boekje" in de zin van:
dat was een communistisch systeem,
dan zou je kunnen zeggen dat ons systeem
kapitalistisch is.

Dan hebben we het niet over een levensfilosofie,
maar over een politiek-economisch systeem dat is gebaseerd op het bezit van het productiemiddel kapitaal.

Tegenwoordig is het kapitalisme, in zijn verschillende verschijningsvormen, het heersende economische systeem in vrijwel alle landen ter wereld.
Als filosofie zou je daar misschien het liberalisme aan kunnen hangen.
Maar ook dat is een hele brede stroming met veel substromingen, waarvan de invulling per land en per cultuur erg verschilt.
En waar lang niet iedereen het mee eens is.
En in een democratisch georganiseerd land
mag je dat dan ook zeggen.

Nee, veel mensen zijn op zoek naar een eigen levensfilosofie: een manier om de wereld te bekijken en te ontdekken en de betekenis van het leven te
achterhalen.

En gelukkig hoeft dat niet, zoals in de tijd van Mao,
allemaal op dezelfde manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Mooi gezegd (+)

Andere antwoorden (2)

'Levensfilosofieen' of levensvisies zijn eigenlijk ' religies zonder God' of alternatieven voor religie, en dat zijn er meerdere. De grootste in het Westen is ongetwijfeld het Humanisme. Het boeddhisme zit een beetje op de grens, omdat het wel gelooft in een hiernamaals en reïncarnatie ; humanisme is volledig op het leven hier en nu gericht en kan zelfs naast een andere religie bestaan.

De leer van Mao echter kun je niet echt een levensvisie noemen; dat was meer een ideologie (van een bepaalde man) waar voor de rest van de mensen geen vrijheid of keuze bij kwam kijken. Het communisme - waar het maoisme rechtstreeks van afgekeken is - is ook zo'n ' ideologie' , net als het nazisme bijvoorbeeld.

Uiteraard geeft het humanisme niet zo'n strak omschreven ' stappenplan' voor hoe je MOET leven en wat wel en niet mag, maar kan wel veel leidraden en inzichten verschaffen. Net zoals religies dat doen, maar dan uitsluitend gebaseerd op wat we WEL kunnen zien, doen, waarnemen, beïnvloeden en uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Communisme gelijk stellen met Nazisme nu gaat u wel heel erg ver,echt onbetamelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen is blijkbaar al net zo lastig als zelf een antwoord formuleren ?? Ik noem gewoon twee - totaal verschillende- ideologieën. Verder gaat de vergelijking niet. Hoewel iedereen die 1984 heeft gelezen weet dat de overeenkomsten soms nog enger zijn dan de verschillen....
Ideologieën zijn in zijn algemeenheid geen zegen voor de mensheid. Daarom werken ze in de praktijk ook niet.
rose
12 jaar geleden
Dus omdat ze geen zegen zijn voor de mensheid werken ze niet? Apart... En de vrij markt economie, is dat ook een ideologie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ; dat is meer een ' systeem'. Net als het kapitalisme eigenlijk. Of democratie. Het verschil met een (absolute) ideologie is dat in een vrije markt iedereen voor zichzelf mag denken, en dat is in ideologieën in de regel niet de bedoeling. En nee, ik geloof ook niet dat dat meteen een zegen voor de mensheid is trouwens. Het zoeken naar een echt ideaal systeem zal een eeuwige zoektocht blijven.
rose
12 jaar geleden
Kijk, nu spreek je ineens van absolute ideologie. Want socialisme en liberalisme zijn natuurlijk ook ideologieën, maar die worden niet door een bepaalde man opgedrongen, althans niet doorgaans/altijd. En het kapitalisme kan ook ideologische lading krijgen, net als democratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politieke overtuigingen die niet gebaseerd zijn op ideologieen in Nederland is er daar maar èèn van PVV met de absolute leider Wilders.VVD=het liberalisme (één van de dominante ideologieën),Politieke partijen verschillen van elkaar door hun uitgangspunt.Dat uitgangspunt noemen we hun ideologie: een min of meer samenhangende verzameling van overtuigingen over hoe de maatschappij moet worden georganiseerd.De vrije markt is een totale Liberale ideologie.Absolute ideologieen bestaan niet maar zijn altijd onderhevig aan voortschrijdend inzicht .Het boek 1984 kwam rijkelijk laat nadat de 2e wereldoorlog geweest was het Stalinisme vervangen was.Terug na Nederland PSP(opgegaan in groen links) Pacifistisch Socialistische Partij,AR= Anti Revolutionairen(opgegaan in CDA),BoerenPartij(verdwenen),Christelijk Historische Unie(opgegaan in CDA),Katholieke Volkspartij (opgegaan in CDA),Evangelische Volks Partij (opgegaan in Groen Links)Gereformeerd Politiek Verbond(opgegaan in Christen Unie),Reformatorische Politieke Federatie(opgegaan in Christen Unie),Democraten66,Communistische Partij Nederland (opgegaan in Groen Links),Centrum Democraten(verdwenen),Lijst Pim Fortuyn(verdwenen) en nog veel meer onder andere Ouderen partijen.
Echtheid of authenticiteit als kernwaarde van de moderne Westerse samenleving is een groot goed. Veroverd door grote geesten, betaald met bloed: ontdekkers riskeerden de doodstraf of verbanning als hun ontdekking de gevestigde leer van de Kerk ter discussie stelde; Geuzen gaven hun leven voor vrijheid en democratische idealen; oprechte radikalen en ketters vonden hun einde op de brandstapels. Onze Westerse geschiedenis zou je kunnen lezen als een grote strijd om het recht van ieder individu om eigen keuzen te kunnen en mogen maken. Maar in die strijd zijn miljoenen ten onder gegaan in het tegenovergestelde van die individuele vrijheid: de onderdrukking van allerlei dictatoriale systemen en ideologieën: imperialisme, kolonialisme, communisme en nationaal-socialisme etc.
Nergens is het individu zo gedegradeerd tot ‘ideologisch materiaal’ als in Europa, maar ook nergens is de vrijheid van het individu zo bevochten en gewonnen.Kapitalisme kent een hoog gehalte aan imperialisme(zie Amerika).
KennisDelen
12 jaar geleden
Wat een korte reactie ;-)
Er zijn geen algemene levensfilosofieen. Er zijn wel veel filosofieen die aanhangers hebben. Zelf kies je datgene wat je aanspreekt. Ik heb iets met NVC of Non Violent Communication als filosofie voor goede en respectvolle communicatie.