Het willen blijven beoefenen en genieten van kunst en cultuur. Erkennen dat beide even belangrijk zijn voor de samenleving. Er zal meer verloedering komen wanneer het bezoeken van musea en concertzalen schrikbarend duur wordt en artiesten geen subsidie meer krijgen. Burgers gaan zich steeds meer individualisch opstellen, en de groepsgeest wordt steeds meer afgebouwd. Oh, wat hoop ik dat er een kentering komt. Dat niet verloren gaat wat eeuwenlang onlosmakelijk met de Nederlandse tradities was verbonden!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar je hebt volgens mij mijn vraag niet goed begrepen, ik bedoel in de ruimste maatschappelijke zin van het woord, niet in hokjes gestopt. Ik begrijp dat het voor mensen die veel waarde hechten aan kunst en cultuur het vervelend is dat de subsidies worden afgeschaft. Maar als je je op expressieve manier wil uiten heb je die mogelijkheid altijd dat is geen verantwoording van de maatschappij en heeft volgens mij totaal niet met verloedering te maken. Als je iets wilt kun je het, maar oordeel niet voor anderen.
Amadea
12 jaar geleden
Het is jouw invulling dat het een oordeel zou zijn. Iedere burger kan een schilderij bekijken, naar muziek luisteren, de canons bestuderen, zich op de hoogte stellen van elke soort cultureel erfgoed. Dat is beschaving. Maar het wordt steeds moeilijker gemaakt om het voor alle lagen van de bevolking mogelijk te laten zijn. Dat is wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaan hier twee uitgangspunten langs elkaar heen, mijn vraag was dus wat de term beschaving in de huidige maatschappij betekend, jou antwoord echter gaat over het willen blijven beoefenen en genieten van kunst en cultuur, waarvoor ik alle begrip heb. Maar dat behapt toch niet de hele context van de beschaving, dat is er slechts een onderdeel van, ik heb geen speciale interesse in kunst of kultuur , ik heb interesse in geschiedenis in zijn algemeenheid omdat wij daarvan kunnen leren. Dat wil echter niet zeggen dat het iets zegt over mijn mate van beschaving.
Hopelijk is hiermee onze miscommunicatie opgehelderd.