Wat zijn de regels voor het aanvragen en verkrijgen van een wapenvergunning?

N.a.v. het drama in A. a/d R. Als je hoort wat voor een figuur de dader van de schietpartij is, vraag ik me af hoe het mogelijk is dat zo iemand ooit een wapenvergunning gekregen heeft. Wordt er bij toekenning niet gekeken naar de persoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

-Jagers, Sportschutters en wapenhandelaars kunnen mogelijk voor een wapenvergunning aanvragen.
-Dit is aan te vragen bij de afdeling Bijzondere Wetten of Bestuurlijke Politiezorg van de Politie.
-Dit gebeurd onder strikte voorwaarden, waarbij de regels afhankelijk zijn van het soort wapen waarvoor u een vergunning aanvraagt.
-Wanneer men voldoet aan alle voorwaarden (zoals ook bevestiging van goed gedrag) is dat nog geen garantie van de 100% veiligheid waarna gestreeft wordt.
-Iemand van onbesproken gedrag kan door welke omstandigheid dan ook, gaan flippen. Ook zijn er in het criminele circuit massa's wapens in de omloop waar met geld nu eenmaal alles te koop is.
-Bij toekenning wordt best wel streng gekeken naar de persoon. Volledige toezicht daarna is nu ten ene male onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hier heeft hij waarschijnlijk nooit een vergunning voor gehad, maar had dat wapen gewoon illegaal.. Vreselijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er werd toch gezegd dat hij vergunning had voor 5 wapens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar of ie ook een vergunning had voor een automatisch wapen is maar de vraag. Volgens mij kun je die alleen krijgen als je die voor je werk nodig hebt (bepaalde politie-eenheden en zo).
Het verstrekken van een wapenvergunning gebeurt onder strikte voorwaarden.
Deze voorwaarden hangen onder andere af van het soort wapen waarvoor u een vergunning aanvraagt.
Ook is het van belang waarvoor u het wapen wilt gebruiken.
Heeft u het wapen bijvoorbeeld nodig voor sportbeoefening of voor de jacht.

U krijgt in principe geen vergunning als u – afhankelijk van het gepleegde delict – over de laatste 8 of 4 jaar een strafblad heeft.
Verleende vergunningen kunnen worden ingetrokken als u strafbare feiten heeft gepleegd, ook al bent u daarvoor (nog) niet veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard wordt er gekeken naar de persoon. Alle schietclubs in Nederland zijn aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse SchuttersAssociatie, en voordat je (aspirant-) lid kunt worden wordt je helemaal doorgelicht door het Ministerie van Justitie. Er is een Verklaring Omtrent het Gedrag nodig, en in de proefperiode kan de schietclub je wegsturen als ze denken dat je niet verantwoord genoeg bent met wapens om te gaan.
Helaas kan iemand best van onbesproken gedrag zijn, en daarna in de fout gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste zin ben ik helemaal met je eens krizz, we zijn allemaal mensen met onze eigen tekortkomingen.
Je krijgt toch ook geen vergunning voor automatische wapens? Of wat de term ook mag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij ook.