waar komt het idee vandaan dat vrouwen beter kunnen multi-tasken dan mannen?

Ik geloof niet dat het ene geslacht beter of minder is dan de ander, maar het lijkt alsof de gedachte heerst dat mannen niet kunnen multitasken. Ik heb echter nog nooit een vrouw ontmoet die het kan en alleen maar mannen die het wel kunnen. Waar is dit vooroordeel op gebaseerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De architectuur van de hersenen van mannen en vrouwen is verschillend...
Van de man is het zo dat hij zich moet kunnen concentreren, in oorlogstijd moet hij zich kunnen concentreren ondanks dat zijn familie herrie maakt...
Van de vrouw is het zo dat zij moet blijven kunnen horen in oorlogstijd, zij moet door de herrie heen haar eigen kind horen huilen en moet daaraan gehoor kunnen geven...
De brug tussen de twee hersenhelften maakt dat verschil/onderscheid mogelijk, die is bij mannen nauwer gehouden en bij vrouwen wijder... Dus bij vrouwen is de ratio en gevoel by design beter op elkaar afgestemd en bij mannen by design minder op elkaar afgestemd met de hierboven vermelde redenen...

Doordat de man zich op een ding kan concentreren, kan hij ook heel snel switchen van deeltaak tot deeltaak, dan lijkt het wel dat hij een parallelle computer is, dat zie je bij autorijden en vooral racen... Bijna alle coureurs zijn mannen, waarom: omdat zij alle handelingen tegelijk kunnen doen, omdat ze zich op elke deeltaak apart kunnen concentreren... Vrouwen haken dan af... Die kunnen dat nog niet eens proberen, gewoon rijden lukt nog wel, maar echt hard rijden niet, omdat het te veel taken tegelijk is... Die zien dan ook die M van macDonalds staan langs de kant van de weg, terwijl de man alleen maar hard rijdt en niets anders ziet dan wat voor het takenpakket nodig is...

vandaar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

mannen hersen zijn een hokjes systeem.
voorbeeld.
mijn vader was bezig met vlees in de pan, zijn telefoon ging, en al kijkent hoe zijn vlees verbranden stond hij te bellen. het hokje van koken ging dicht om het hokje van bellen te kunnen openen.
het is dat mijn moeder kwam langslopen (met iemand aan de telefoon ook) en het gas dichtdraaide en ook nog tegen mij pa kon zeggen dat ie op moest letten. terwijl ze daarna weer verder ging in haar gesprek alsof deze nooit was afgebroken.
als ik op mijn werk een klant aan de lijn had was ik dingen aan het uitleggen en aan het typen.
ik kijk tijdens het typen naar discovery over extreme kou en toch kan ik beide dingen volgen. terwijl als ik nu wat aan mijn man zou vragen die er naar kijkt het 2 minuten zal duren voor ik antwoord heb.

het komt echt door de hokjes, of het minder gebruiken van de heresenen.
ik weet zeker dat als mannen het proberen ze het kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pikkebaas;

Is allemaal gebaseerd op hardnekkige misverstanden; niemand kan immers meerdere dingen tegelijk doen. Vrouwen ontkennen dit gegeven hardnekkig en doen gewoon alsof ze multitasken, mannen erkennen het en doen slechts één ding tegelijk. Maar dan wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onderzocht, en het blijkt dat niemand het kan, maar er wel een hoop mensen zijn die denken dat ze het kunnen. Maar uiteindelijk doen ze dan heel veel dingen doorelkaar heen , met belabberde concentratie en navenant resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los van alle mogelijke bevestigende antwoorden, denk ik dat het idee voornamelijk voortkomt vanuit het feit dat vrouwen veel meer MOETEN multitasken. Oefening baart kunst, natuurlijk.

Maar vermoedelijk komt het ook doordat er tussen de twee hersenhelften bij vrouwen meer onderlinge verbindingen zijn dan bij mannen. Meer 'bruggen', waardoor ze niet alleen binnen één taak meer facetten tegelijk kunnen overzien / gebruiken, maar ook sneller tussen taken kunnen wisselen.
Het mannelijke brein is meer een 'one-way-mind', waardoor ze zich dieper in enkelvoudige (NIET EENvoudige !!) taken kunnen verdiepen en beter abstract en ruimtelijk kunnen denken.

In het meest extreme geval is het brein zo 'gescheiden' dat het nauwelijks mogelijk is te switchen van de ene naar de andere taak. In dat geval spreken we van autisme, dat een extreme vorm van 'vermannelijking' van het brein is. Of het ook extreem de andere kant op kan weet ik eigenlijk niet, maar het zou me niet verbazen. Als je de hele tijd voortdurend MOET wisselen van taak en continu nieuwe invallen en gezichtpunten krijgt waar je iets mee moet (zo zou dat er denk ik uitzien), tja, wat krijg je dan ?? Een stresskip ?? Dat zijn wel vaak vrouwen ja.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die andere extreme kant bestaat ook, dat is "verlichting", een totale harmonie tussen de twee helften...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was eigenlijk een beetje op zoek naar een ziekelijke vorm, anders is het zo zielig voor de mannen ; is HUN aanleg in het extreme een zeer vervelende handicapen komen de vrouwen er weer goed af :lol:. Maar ik vind het wel een mooie vergelijking.
volgens mij is dat hele multi-task-gedoe weer echt iets uit de newage-emancipatie-psychologie-reclame...

als je met multi-tasken bedoelt dat vrouwen door de eeuwen heen het huishouden onder hun hoede hebben gehad en daardoor getraind zijn om huiShoudster, opvoedster, kokkin, tuinvrouw, klusjesvrouw, verpleegster, boekhoudster, managester, hondeuitlaatster, huiswerkoverhoorster, minnares en troostster in één persoon te verenigen, dan zeg ik ja...
mannen hoefden daarentegen alleen maar naar hun werk te gaan en thuis te komen met een zak met geld... die ontdekken pas als ze zonder werk thuis komen te zitten en hun vrouw voor de centjes gaat werken wat een enorme taak het is om een huishouden gesmeerd en op rolletjes te laten lopen en dat de was bijvoorbeeld niet vanzelf schoon in de kast terug komt... ik noem maar wat...

maar ik persoonlijk (vrouw, dit misschien ten overvloede) ben helemaal geen multitasker... als ik bezig ben met GV bijvoorbeeld of andere belangrijke zaken moeten ze me niet aankomen met ik heb geen schone sokken meer of kun je even me even uitleggen hoe ik ookalweer mijn banksaldo op internet kan checken want IK KAN MAAR ÉÉN DING TE-GE-LIJK!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He-le-maal mee eens! :)
Dat idee komt ongetwijfeld bij vrouwen vandaan.