De prijs voor de Vrede wordt toegekend door een commissie van vijf leden van het Noorse parlement (de Nobelcommissie).

De andere prijzen worden toegekend door verschillende Zweedse wetenschappelijke instellingen:

de Zweedse Academie: Literatuur

het Karolinska Instituut: Fysiologie of Geneeskunde

de Koninklijke Academie voor de Wetenschappen: Natuurkunde en Scheikunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor de Nobelprijzen in de natuurkunde, scheikunde en economie bepaalt de De Koninklijke Zweedse Academie van de Wetenschap de prijs. De Nobelprijs voor geneeskunde wordt gekozen door het Karolinska Instituut. De Zweedse Academie voor Literatuur bepaalt wie de Nobelprijs voor literatuur krijgt en de Noorse Nobel Commissie bepaalt wie de Nobelprijs voor de vrede krijgt.