Heb je in het Engels zoiets als, in het Nederlands, ABN?

Ik sprak iemand van The Isle Of Man, en het klonk niet alsof ze daar vandaan kwam, het klonk meer Brits, maar er zijn ook Schotten en Ieren die meer Brits klinken dan hun eigen accent. Hebben zei dan ook een soort Algemeen Beschaafd Engels?

En klopt het dat dan weer verschilt van Amerikaans want daar klinkt het soms ook alsof er een standaard is. Dus een soort Algemeen Beschaafd Amerikaans?

een maand geleden

Antwoorden (1)

Ja, dat heet (officieel) Received Pronunciation en officieus ook wel Queen’s English of BBC English.
In de VS is ‘General American’ een standaard.
tinus1969
een maand geleden
Mikaapje
een maand geleden
En wat u zegt met BBC English, dat telt dan voor Ierland, Schotland, Engeland, Wales en de kleinere zoals Man?
tinus1969
een maand geleden
Hoe bedoel je ‘dat telt voor Ierland, Schotland, etc’?
Mikaapje
een maand geleden
Dat daar het BBC Engels meer op elkaar lijkt dan het BBC Engels en General American. DUs dat in die landen BBC Engels het “normale” is?
tinus1969
een maand geleden
In het Britse taalgebied (Verenigd Koninkrijk, inclusief Kanaaleilanden/Man, Ierland) is RP/BBC English inderdaad de norm, die via oa. TV en school wordt neergezet. Die norm wordt natuurlijk niet overal gevolgd.