Mag de voorzitter van de Tweede Kamer zelf meestemmen voor moties en wetten en zo?

Als de coalitie straks maar een krappe meerderheid heeft, of misschien als het een minderheidskabinet wordt, dan is het dus nadelig als je als partij de voorzitter levert. Of mag die gewoon meestemmen?

5 maanden geleden
ronron1212
5 maanden geleden
een meerderheid is genoeg krap of niet.
crispy
5 maanden geleden
@ronron1212 klopt, maar als je een zetel minder hebt omdat je een voorzitter hebt geleverd, dan kan je misschien net die krappe meerderheid niet krijgen.
ronron1212
5 maanden geleden
als ik dit lees stemt hij gewoon mee
Naast de plichten en taken van een gewoon Kamerlid heeft de voorzitter van de Tweede Kamer een divers takenpakket.
teusvh
5 maanden geleden
De voorzitter is en blijft lid van de Tweede Kamer. Dus zijn fractie heeft geen lid minder.

Antwoorden (1)

Ja natuurlijk mag hij meestemmen. De voorzitter is ook gewoon kamerlid.
tinus1969
5 maanden geleden