Heeft iemand die chronisch ziek is, een hoger eigen risico dan ern "gezond" persoon?

Ik hoorde vandaag over iemand, hier in Nederland dat die persoon een rekening heeft gekregen van €3000,- aan eigen risico.

Omdat zij chronisch ziek is, heeft zij een mega dure zorgverzekering met een torenhoog eigen risico en dat dit normaal is voor mensen die chronisch ziek zijn.

En dat dit is ingevoerd door de regering. Dat er nog ergens een debat moet zijn waarin zelfs Mark Rutte zegt: "Chronisch zieken, moeten meer betalen voor hun zorgverzekering en eigen risico. Want het is oneerlijk de gezonde burger, te laten opdraaien voor de kosten van de chronisch zieke."

Ik heb dit nog nooit gehoord.
Klopt dit?

VraagAntwoord66
een jaar geleden
Klinkt als onzin. Misschien bedoelt die persoon dat het eigen bijdrage is
ronron1212
een jaar geleden
De premie voor de zorgverzekering is niet anders dan voor andere.
Pieterke
een jaar geleden
Het is onzin. Ik ben chronisch ziek en ik betaal een normale premie en het normale eigen risico. Het kan hooguit zijn dat die persoon zelf de eigen bijdrage heeft verhoogd.
Cryofiel
een jaar geleden
Het klopt inderdaad dat je dit nog nooit hebt gehoord. Het is namelijk niet zo.

Wat wel zou kunnen is dat je als chronisch zieke een behandeling nodig hebt die niet wordt vergoed. Of dat je daar voor kiest. Dan kunnen de kosten hoog oplopen.

Antwoorden (2)

Nee, eigen risico ligt vast op minimaal 385. Je kunt het eventueel vrijwillig op een hoger bedrag afsluiten, dan betaal je minder premie.
Maar chronisch zieken betalen het normale eigen risico. Ze hebben bij sommige verzekeraars zelfs de mogelijkheid om het eigen risico over 10 maanden gespreid te betalen, omdat het van te voren al vaststaat dat het voor 100% gebruikt wordt.
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Klopt helemaal.
Nee, het eigen risico is voor iedereen gelijk, ongeacht of je chronisch ziek bent of niet.
9 maanden geleden