Donald Trump heeft in een toespraak in het Witte Huis de verkiezingsoverwinning geclaimd, hoewel in enkele staten de uitslagen nog niet officieel binnen zijn. Er moeten nog miljoenen stemmen worden geteld. Trump beweerde ook dat er is gefraudeerd, zonder die claim verder te verduidelijken.

Formeel duurt het enkele dagen om alle uitgebrachte stemmen in de VS te tellen. Maar normaal gesproken is net zoals in Nederland meestal al enkele uren na het sluiten van de stembussen duidelijk welke kant de uitslag opgaat.
Bij de verkiezingen tussen Trump en Clinton in 2016, claimde Trump de winst al om 3.00 uur ’s nachts, lokale tijd. Hetzelfde gebeurde in 2012, toen Obama opnieuw werd gekozen als president.
Dus als de laatste stembussen aankomende dinsdag 3 november sluiten, kan het zo zijn dat er diezelfde nacht al een overduidelijke winnaar is. Dat is vanwege het tijdsverschil ongeveer het moment dat Nederland op woensdagmorgen 4 november aan het ontbijt zit.
Maar de kans is groot dat dit jaar alles anders verloopt − zoals wel meer anders gaat in het coronajaar. Aangezien waarschijnlijk veel meer Amerikanen dan normaal uit veiligheidsoverwegingen kiezen voor stemmen per post, kan het zomaar zijn dat de uitslag nog enkele dagen of zelfs weken op zich laat wachten. De poststemmen komen nou eenmaal later binnen en het duurt relatief lang om ze te verifiëren op geldigheid.
SimonV
3 jaar geleden
Dat is nog onzeker, want in verschillende staten worden de poststemmen nog geteld. Dat is in sommige staten nog dagenlang toegestaan. In Pennsylvania tellen poststemmen die op vrijdag 6 november binnenkomen bijvoorbeeld ook nog mee.

Wat zeker is: De kiesmannen brengen hun stem uit op 14 december 2020. Vrijwel alle kiesmannen zullen stemmen voor 'hun' kandidaat. De uitslag van die stemming wordt bekendgemaakt op 6 januari 2021 door het Amerikaanse Congres bestaande uit de Senaat en het Huis van Afgevaardigden.

De inauguratie van de nieuwe president vindt hoe dan ook plaats op 20 januari 2021. Dat is vastgelegd in de grondwet van de Verenigde Staten.
Antoni