wat beweegt iemand om politicus te worden?

oprechte onvrede, macht of juist een positieve wereldsvisie waarin dingen echt kunnen veranderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hebzucht en machtswellust en soms idealisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebzucht in ieder geval niet. In vergelijking met topfuncties uit het bedrijfsleven zijn de inkomsten bijzonder laag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kun je weten dat hun inkomsten uitsluitend bestaan uit een riant ministersalaris? Zou er niet af en toe iets door de brievenbus gaan om iets geregeld te krijgen? Zijn we nou zo dom dat we politici zonder meer vertrouwen?
Kom op, in Italië kun je zien dat het zover kan gaan dat de democratie door corruptie gecontroleerd wordt. Dat kan hier ook gebeuren.

Andere antwoorden (4)

de wens om invloed te hebben, de wilom eigen ideeen in daad om te zetten of gewoon, de wens om een land te regeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is niet te beantwoorden zonder generalisatie.
Er kunnen heel veel motieven zijn om dat beroep te kiezen, en die verschillen van mens tot mens.
13 jaar geleden
Het antwoord andersom stond afgelopen week in de bijlage van de Volkskrant, waarin vertrekkende politici hun motivering voor hun vertrek uit de 2e kamer gaven.
Waarom stoppen ze ermee? Meestal: "nieuwe uitdaging".
Dat zegt iets over de reden waarom ze er ooit aan zijn begonnen.
Ik lees daar weinig idealisme voor de democratie in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oerdrang van de mens streven naar macht, eer en rijkdom.
Maar vooral macht. Dat lijkt me de reden. En denk maar gerust dat de politici in werkelijkheid heel anders zijn dan in de media. Het zijn soms beestmensen. De eerste eerlijke politicus in dit millenium moet nog komen. Tot nu toe is politiek een spel voor geitenwollensokkenfiguren die net zolang praten tot ze beginnen te hoesten.