hoeveel leden telt het Engelse Lagerhuis? en het Engelse Hogerhuis?

kunnen deze aantallen in de loop van de tijd wisselen? bijvoorbeeld door stemdistricten samen te voegen of te splitsen. wie beslist daar dan over? en hoe gaat dat bij de Lords?

Toegevoegd na 12 uur:
nav antwoord Bordensteker: dat is nog eens compleet antwoord. Genoeg bronnen om 'alles' te weten te komen!
ga er ongetwijfeld gebruik van maken.
voor de snelle blik: waar zitten m de verschillen als het gaat om Engeland (klein) en het Verenigd Koninkrijk (groot)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik neem om te beginnen aan dat vraagsteller niet zozeer het veel kleinere Engeland bedoelt, maar het huidige Verenigd Koninkrijk (inclusief Wales, Schotland en Noord-Ierland).

Het Lagerhuis (House of Commons) heeft een vast aan het aantal kiesdistricten gekoppelde grootte van momenteel 650 leden. Door de kiesdistricten anders vast te stellen, kan daar verandering in gebracht worden. Dit kan om de 8 à 12 jaar door een commissie worden aangepast.
https://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Commons_of_the_United_Kingdom#Members_and_elections

Het aantal leden van het Hogerhuis (House of Lords) varieert door wetgeving en initiatieven van het parlement en de regering als gevolg van verkiezingsresultaten. En het uitroepen van verkiezingen kan zoals de laatste tijd blijkt soms sterk de inzet van politieke spelletjes worden, die niet altijd het beoogde resultaat hebben.
https://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Lords#Lords_reform

Aan de (r)evolutie van dat aantal is nog een apart lemma gewijd: https://en.wikipedia.org/wiki/Reform_of_the_House_of_Lords

Er zijn volgens de zeer frequent bijgehouden bron http://www.parliament.uk/mps-lords-and-offices/lords/composition-of-the-lords/ nu in totaal 802 Lords.
De samenstelling van dat aantal is verder uitgesplitst in die bron. Bisschoppen vormen hiervan met 25 een zeer kleine minderheid.

Het aantal is in een tamelijk recent verleden veel hoger geweest, bizar hoog zelfs: er waren 1330 Lords in oktober 1999, maar dat is in maart 2000 teruggebracht naar 669. En sindsdien weer opgevoerd naar nu dus 802. Er is dan ook nog discussie over verdere aanpassing.
https://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Lords#Overcrowding

In het kader van de beantwoording binnen GV zou ik hier willen besluiten met: “Eat your heart out!” Er is over het onderwerp genoeg te vinden, vooral buiten de Nederlandstalige Wikipedia.

Toegevoegd na 6 uur:
Engeland is een deel van het eiland Groot-Brittannië, dat verder in het westen het kleinere Wales en in het noorden het grote maar dunbevolkte Schotland omvat.

Als je het overzeese gebied Noord-Ierland erbij neemt, heb je het Verenigd Koninkrijk (United Kingdom, UK). Ook wel als “United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland” aangeduid. Er zijn wetten en zo die in heel dit gebied gelden, ook al wordt met name Schotland als politiek tamelijk apart ‘land’ met eigen regering en veel afwijkende wetten gezien.

In beeld: http://brilliantmaps.com/wp-content/uploads/England-vs-GB-Vs-UK.gif

(vervolg in 'reactie')
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
“The British Isles” is een grotere bundeling waarin ook de geheel zelfstandige Ierse Republiek deel van uitmaakt. En dan noem ik nog de Kanaaleilanden. Die behoren niet tot het Verenigd Koninkrijk, maar zijn (net als het eiland Man) autonome bezittingen van de Britse Kroon (crown dependencies). De eilanden zijn derhalve geen leden van het Britse Gemenebest en de Europese Unie. (Hiervoor heb ik even de nl.wikipedia geconsulteerd.) En Gibraltar is een Brits overzees gebied (zelfde bron). Tenslotte meteen nog iets anders. Er is ook nog het zgn. Britse Gemenebest.
Deze “Commonwealth of Nations” is de vrijwillige associatie van inmiddels politiek onafhankelijke staten die voorheen Britse koloniën zijn geweest. Zoals Canada en India. En Australië, en Nieuw Zeeland. En Zuid-Afrika, en nog een hele lange lijst van landen.
Volgens mijn bron https://www.infoplease.com/world/world-geography/difference-between-uk-great-britain-england-and-british-isles erkent men daar de Engelse koning(in) nog steeds als hun monarch.

Andere antwoorden (1)

Het parlement bestaat uit twee kamers:

Het Hogerhuis (House of Lords), met 792 leden.
Het Lagerhuis (House of Commons), met 650 leden.

In het Hogerhuis zetelen twee soorten parlementsleden: de Lords Spiritual en de Lords Temporal. Dit zijn respectievelijk oudgediende bisschoppen van de Anglicaanse Kerk en leden van de zogenaamde Peerage. Zij worden niet verkozen door het volk, maar worden aangeduid door de Britse monarch op advies van de Britse eerste minister.

Het Lagerhuis is een democratisch verkozen kamer waarbij de verkiezingen ten minste om de vijf jaar plaatsvinden
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je dit soort zaken precies wil weten kun je beter niet naar de (Nederlandse) wikipediapagina verwijzen maar naar de bron gaan. Dan blijkt dat er in het Hogerhuis (op 23-8-2017) 802 leden zijn.
Zie http://www.parliament.uk/mps-lords-and-offices/lords/composition-of-the-lords/