is het in USA meer voorgekomen dat je met minderheid van uitgebrachte stemmen toch president werd?

Clinton had meer stemmen dan Trump, toch won Trump vanwege het kiesstelsel met kiesmannen. is dit de eerste dat dit gebeurt?
Kan dit ook in Engeland gebeuren (districtenstelsel)?

Toegevoegd na 1 dag:
wat ik wilde weten, weet ik nu, dank,
voor watt betreft Engeland: beetje domme extra uitleg van mij. de vraag was eigenlijk: kan een partij die NIET de meeste stemmen haalt toch een meerderheid in het lagerhuis krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Bordensteker
7 jaar geleden
Voor wie goed verstaat en snel kan volgen: hier de kern van het probleem in de USA:
https://youtu.be/7wC42HgLA4k Met een kort filmpje erbij waar de resultaten van 2016 ook meegeteld worden:
https://youtu.be/zcZTTB10_Vo

Het beste antwoord

Ja, in 2000 is dat ook gebeurd. De verliezer, Al Gore, kreeg iets meer stemmers achter zich terwijl de winnaar, George W. Bush, de meeste kiesmannen verwierf.

Toegevoegd na 17 minuten:
Wat je in dit kader precies bedoelt met het districtenstelsel in Engeland, begrijp ik niet. Noch het staatshoofd, noch de premier van het Verenigd Koninkrijk wordt gekozen door het volk.

Wat er wel kan gebeuren is dat een partij de verkiezingen voor het Lagerhuis wint, terwijl deze niet de meerderheid van stemmen heeft gehaald. Volgens deze figuur https://nl.wikipedia.org/wiki/Districtenstelsel#/media/File:%C3%89lections_britanniques_2005_comparaison_voix-sieges.png behaalde de Labour Party bij de verkiezingen van 2005 35,3% van de stemmen (en de andere partijen dus samen 64,7%) en daarmee 55,2% van de zetels in het Lagerhuis. Zo kan het dus wel gebeuren dat in het districtenstelsel een partij niet de meerderheid van de stemmen krijgt, maar wel de meerderheid van de zetels, ja.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de 19e eeuw is het zelfs 3 keer voorgekomen dat een kandidaat met minder stemmen president werd.
https://www.scientias.nl/waarom-de-president-van-de-vs-niet-altijd-degene-met-de-meeste-stemmen-is/