"Een grondwetswijziging doorloopt 7 stappen:

    De regering of 1 of meer leden van de Tweede Kamer dienen een voorstel tot grondwetswijziging in.

    De Tweede en Eerste Kamer nemen dit wetsvoorstel in 1e lezing aan met een gewone meerderheid. Dit heet ook wel de ‘overwegingswet’ of de ‘verklaringswet’.

    De Tweede Kamer wordt ontbonden en er worden verkiezingen gehouden. Hierdoor kunnen kiezers zich over de wijzigingen uitspreken.

    Het in 1e lezing aangenomen voorstel indienen bij de nieuwe Tweede Kamer.

    De Tweede en Eerste Kamer nemen het wetsvoorstel in 2e lezing aan met een 2/3 meerderheid.

    Het ondertekenen van het wetsvoorstel door de koning en 1 of meer ministers of staatssecretarissen.

    Publicatie van de wijziging in het Staatsblad. De wijziging treedt daarna direct in werking.

In de Notitie herzieningsprocedure van de Grondwet staat welke punten zich in het verleden hebben voorgedaan. En waarom het kabinet dit standpunt inneemt."

Ja. De kans dat een voorstel het haalt, is een stuk kleiner dan bij een gewone wet. Enerzijds door de verkiezingen die gehouden moeten worden (de nieuwe Tweede Kamer kan heel anders van samenstelling zijn) en anderzijds door de 2/3 meerderheid die nodig is om het wetsvoorstel aangenomen te krijgen bij de "tweede ronde".
Computoon
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, als de wijziging is aangenomen, komen er verkiezingen en moet het nieuwe parlement het ook aannemen.