wanneer zijn in Venezuela de ondergrondse olievoorraden genationaliseerd?

iedereen beweert dat Chavez dat heeft gedaan, maar in een boekje van Cees Zoon stelt hij dat dit al gebeurd zou zijn door zijn niet-socialistische voorganger aan het einde van de 20e eeuw. Heeft ie gelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou wel eens kunnen dat dit al veel eerder is gebeurd: bij of kort na de stichting van de staat Venezuela. Het is namelijk een goed gebruik dat staten (ook Nederland) verklaren dat, hetgeen in de diepere ondergrond aanwezig is, staatseigendom is. Daarom kunnen bedrijven niet een stuk grond aankopen en zo maar aan mijnbouw of oliewinning gaan doen. Daarvoor hebben zij een concessie van de staat nodig en van dergelijke concessies was bij voorbeeld in Nederland al voor 1900 sprake. Het gaat hierbij dus niet om het (monopolie op het) winningsproces, maar om de eigendom van de bodemschatten. Door een concessie te kopen verwerft een bedrijf niet dit eigendom, maar, gedurende een zekere periode, het vruchtgebruik. In Venezuela waren zeker voor het meer van Maracaibo al in de jaren 1940 al concessies in bedrijf. De oliebedrijven betaalden Venezuela dus ook toen reeds een vergoeding om olie te mogen winnen -- de olie die in het bezit van Venezuela was. Zodra de olie boven de grond komt (dus gewonnen is) wordt ze eigendom van het bedrijf dat concessiehouder is, maar de olie in de grond is steeds eigendom van het betreffende land. Dit alles geldt in grote lijnen en er kunnen per land wel kleine verschillen zijn. Zo hebben enkele Aziatische olielanden een Nationale oliemaatschappij: formeel is die, en niet de staat, gerechtigd tot oliewinning, maar deze maatschappijen zijn veelal 100% staatseigendom. maar formeel is dan geen sprake van staatsmonopolie. Soms wel: in een aantal landen is alleen de staat (soms i.s.m. bedrijven die veel kennis en kunde hebben) gerechtigd om olie te winnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waar ik over Nederland en oude concessies spreek, slaat dit niet in het bijzonder op olie- en gaswinning, maar op die van steenzout en steenkool.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Venezolaanse olie-industrie werd onder president Carlos Andrés Pérez op 1 januari 1976 genationaliseerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, maar reeds daarvoor waren de ondergrondse voorraden staatseigendom. Lucide, je bedoelt hier het onteigenen van (bovengrondse) raffinaderijen en dergelijke. Zie mijn antwoord.