Dan verdelen we alles eerlijk

Toegevoegd na 1 minuut:
En krijgen we een hoop sacherijnige mensen er bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zou de democratie over zijn en de vrije markt in gevaar komen. ook de vrijheid van meningsuiting ou in het geding zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menno: je hebt Communisme vs Kapitalisme en Democratie vs Totalitair regiem.
Dat geeft samen VIER mogelijkheden.. De oude USSR was Totalitair communistisch, terwijl Singapore en een heleboel andere landen Totalitair capitalistisch.
En dan praten we niet over de tussenvormen. In ieder geval sluiten het politieke systeem en het marktsysteem elkaar niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrije markt?
Vrijheid van meningsuiting? waar? :o
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
totaltitair hoeft niet communistisch te zijn, maar communistisch is vaak wel totalitair.
Dan zal de staat alles dicteren en regelen voor de onderdanen. Met het doel absolute gelijkheid voor allemaal. Een utopisch idee dat al voor veel ellende heeft gezorgd. Maar zo heeft iedere staatsvorm zijn voor- en nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 precies. Ellende ?; ja, maar hett was niet het marktsysteem, wat voor de ellende zorgde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk, het zijn mensen die het systeem misbruiken en corrupt worden
in Nederland?
dat zit er niet in
is niet mogelijk
staat niet te gebeuren.

in een gedachtensprongetje
kun je je voorstellen dat in geval van communisme
er veel minder verschillen zouden zijn, in allerlei opzichten
qua werk/inkomen/rangen en standen etc.etc.

een utopie. hier te lande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Nederland is per definitie niet communistisch gezind, daarvoor is de nederlander toch te egoistisch en wars van gelijkheid.
Dan moeten we allemaal 4 maanden wachten als we een nieuwe wc bril nodig hebben.
Achteraan aansluiten in de rij.
Rijk en arm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een succesvolle communistische staat wordt in de werkelijke zuivere betekenis van communisme dan zal er veel goeds gebeuren. Bezit zal eerlijk verdeeld worden zodat het verschil tussen arm en rijk zoals nu bestaat zal verdwijnen. Nederlands zou dan een verzorgingsstaat worden waarin de regering als ouders over kinderen waken en ervoor zorgen dat iedereen evenveel krijgt ongeacht hun prestaties.

In werkelijkheid blijkt dit echter een utopie. Vanwege de hebzucht van mensen werkt een communisme helaas niet in de praktijk, hoe mooi het idee ook is. Dus wanneer Nederland een communistische staat wordt dan zal het helaas waarschijnlijk leiden tot corruptie, dictatuur en geweld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijg je dus een klasseloze maatschappij met een economisch systeem gebaseerd op gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen, waarbij eenieder produceert naar vermogen en neemt naar behoefte.
Dat klinkt toch goed?

Het communisme is een politieke en ideologische stroming die streeft naar een dergelijk systeem.
Niks mis mee zou je zeggen.
Het communisme pleit voor absolute gelijkheid en dus kan, volgens de theorie, de staat nooit boven de mensen staan.

Maar wat leert de geschiedenis?

Communistische machthebbers stellen het politiek systeem vaak boven het individu.
Dit heeft dit al gauw als gevolg: het legitiem gebruik van geweld, moderne propagandatechnieken en censuur om politieke tegenstand de kop in te drukken en daarmee het bestaan van het systeem te waarborgen.

Dus
Onvrijheid. Geen individuele keuzes mogelijk.
Dat willen wij in Nederland niet. Dus het zal er ook niet
van komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zullen heel snel door de EU worden uitgekotst en we gaan allemaal zonder uitzondering 40 uur werken, want er moet veel extra papierwerk worden ingevuld.
We gaan ook weer zelf een Dafje bouwen want een auto in het buitenland kopen wordt te duur.
Onze trouwe lampenfabriek zal weer zelf radio'tjes en TV-tjes gaan maken en PC-tjes waarmee we op een afgeschermd internetje kunnen manoeuvreren. Oh ja, en ook stemmachines waarmee we met zijn allen op de zelfde man (onze eigen 'Grote Roerganger') van de zelfde partij onze stem kunnen uitbrengen.
De KPN fuseerd met de AIVD tot een gigantische spionage fabriek, want onze neuzen moeten goed de zelfde kant op wijzen tot ons aller heil.
Kortom alles wat we hebben in het klein en zoals het vroeger was, maar toch een tikje anders.

Toegevoegd na 2 minuten:
fuseerd = fuseert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hoop ik serieus en van harte dat de bedenker van dit onzalige plan op de meest pijnlijke manier om het leven wordt gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk naar Cuba, China en Noord-Korea. O O wat hebben de mensen het daar toch fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan is het beter om de bedenker op de meest pijnlijke manier om het leven te brengen?
Dat zou een revolutie betekenen.
Je vraagt 2 vrijwel onmogelijke dingen:
Communisme in NL die aan de "macht" zou komen
Een staat. We zijn een Monarchie, een Koningrijk!

Jouw doemscenario zal never doen plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ga ik emigreren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zal mogen. Misschien staat er wel een grote muur om Nederland dan... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei... dan kan ik beter nu alvast plannen maken :)
Dan wordt koninginnedag afgeschaft.Dat wordt dan de dag van de revolutie.De buurlanden worden dan staatsvijanden en de grenzen gesloten.Ik zou dan Nederland niet meer in mogen omdat ik in een kapitalistisch land woon.Maar voor de rest blijft goeie vraag gewoon wat het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeievraag blijft misschien niet wat het is. Wellicht onder 24-uurs bewaking door de AIVD. Zodra er een te kapitalistische vraag gesteld wordt dan wordt deze verwijderd.
Dan komt er heel veel verzet. Nederlanders laten zich hun vrijheid niet afnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou meeste mensen emmigreren. Weg van Nederland volgens mij.
En wie zal dan de dictator worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan verdient Balkenende evenveel als je buurman die een uitkering geniet, kost een brood overal € 1,20, zal Nederland mij doen denken aan de Sovjet Unie..