Heb je voor een stille tocht een vergunning nodig?

Als het al weer 10 jaar geleden is dat je vriendinnetje werd vermoord en je wil met z'n alle de stille tocht opnieuw lopen heb je dan een vergunning nodig ?

Toegevoegd na 7 minuten:
Zo ja wat kost het dan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja, je hebt een vergunning nodig.

Een collega is hier eens tot zijn verbazing achtergekomen. Hij had een familie-reünie georganiseerd. Daar waren 35 familieleden op afgekomen.

In kleine groepjes (steeds vier tot zes mensen) fietsten ze een mooie route naar een pannenkoekenrestaurant.

Hij kwam met zijn groepje toevallig een politieagent tegen. De agent vroeg wat ze aan het doen waren. Hij vertelde van de reünie. Daarop vertelde de agent hem dat hij een vergunning nodig had. Als je met meer dan een handvol mensen afspreekt dezelfde route te gaan fietsen, ben je - wettelijk gezien - bezig een fietstocht te organiseren. Daar is een vergunning voor nodig. Zelfs als je alleen gebruik maakt van openbare fietspaden. Zelfs als je niet in kolonne fietst. Zelfs als jouw "groep" zo ver uiteen fietst, in zulke kleine groepjes, dat je niet bent te onderscheiden van de gewone recreatiefietsers.

Gelukkig was de agent zo vriendelijk geen boete op te leggen. Dat had hij echter wel kunnen doen...!

Dus ja, je hebt een vergunning nodig. Wat dat kost verschilt per gemeente. De kosten en de aanvraagprocedure vind je op de website van je gemeente. Kun je het daar niet vinden, dan kun je het beste het algemene voorlichtingsnummer bellen, of even langsgaan bij het gemeentekantoor.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel mijn halsslagader kloppen als ik dit verhaal lees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat raar is dat! Als je dus met een groepje scouts een fietstocht doet, zou je een vergunning moeten hebben? Ik vraag me af of dat ook niet verschilt per gemeente (die kunnen een eigen Algemene Plaatselijke Verordening hebben).
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, als je met meer dan een handjevol scouts dezelfde route gaat fietsen, heb je een vergunning nodig. Ik denk echter dat in de praktijk niemand moeilijk zal doen als je zo'n vergunning niet hebt. Je punt dat het per gemeente kan verschillen is een goed punt. Informeren dus bij je eigen gemeente.

Andere antwoorden (2)

Je moet een vergunning aanvragen bij de gemeente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt er aan maar meestal is een goedkeuring van een burgermeester al voldoende.