Wordt de DigiD nu ( indirect) opgedrongen aan mij, en hoe kom ik hier onderuit?

Al een aantal jaren heb ik het gebruik van de DigiD kunnen ontwijken. Daarmee heb ik mezelf een hoop tijd, geld en vooral ergenis bespaard. Ook verwacht ik dat ik het de komende jaren nog niet nodig zal hebben. ( geen verandering in mijn persoonlijke situatie)
Nu blijkt dat iedereen die een zorgverzekering heeft ook verplicht een DigiD moet hebben, zodat ze hiermee online kunnen declareren en de declaraties kunnen controleren.

Is er een manier om dit alsnog te omzeilen? Ik zou het namelijk max 1x in de 1,5 jaar gaan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een hoop tijd, geld en vooral ergenis Oh, ik heb een digid en ik denk dat je een totaal verkeerd beeld ervan hebt. Het is gewoon een kwestie van aanvragen, wat idd iets langer duurt omdat er iets opgestuurd moet worden per post. Als je verder netjes je wachtwoord bewaard is er niks aan de hand(wordt binnen een paar dagen wederom verstuurd, er staat dat het een paar weken kan duren, maar het is dagen in realiteit). Log voor de zekerheid wel even net wat vaker. Hoe het geld kost zie ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens had ik van die zorgverzekering niet gehoord. Ik neem aan dat je gewoon kan zoeken naar een zorgverzekeraar die niet met Digid werkt, of het iig niet verplicht stelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het ook een jaar dat ding gehad, hoor;-)
Daar zit nu juist het probleem. Omdat ik het nauwelijks ga gebruiken zal mijn account telkens geblokkeerd worden. Ik wil en kan geen paar dagen wachten, en dan hopen dat ik dan wel mag inloggen. Mijn tijd is daar veel te kostbaar voor. En per 1-1-2015 is het verplicht voor zorgverzekeringen om de digid te gebruiken voor persoonsgegevensbescherming.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 keer per jaar inloggen, gaat veel minder kostbare tijd inzitten dan deze vraag en reactie hier posten;).. Zo, weer een probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben onderhand wel erg benieuwd op welke wijze je geld hebt bespaard door geen gebruik te maken van DigiD...?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
DigiD kost helemaal niets. En kan in sommige gevallen gewoon handig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Digid is juist handig en kost minder 'kostbare' tijd en geld, want je hoeft namelijk niet meer te bellen om een afspraak te maken en om te declareren hoef je geen post meer te versturen. Dus het kost juist minder tijd en geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vandaar mijn vraag ook.
Misschien ontbeert het mij aan informatie, maar ik zie eigenlijk alleen maar voordelen in DigiD en verwonder mij over deze vraag...
Amadea
9 jaar geleden
De DigiD is ook nodig voor het doen van digitale aangifte inkomstenbelasting. Dus je gebruikt 'm in maart, en voor het declareren van een zorgrekening. Dat is al minstens 2 keer in het jaar. Ik zie er geen enkel nadeel in, het is alleen maar makkelijk!
Blijkbaar heeft mobie 100% gegarandeerd werk, want mocht je werkloos raken dan verloopt het contact met werk.nl ook via DigiD.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee voor mijn inkomsten belasting heb ik hem niet nodig. Dit gaat bij mij via een ander systeem.
Verder hoef ik geen zaken te regelen mbt toeslagen ed.
Dus daarom zal ik hem nauwelijks gebruiken. Maar wanneer ik hem nodig heb.. Moet ik er veel tijd in investeren. Wat niets opleverd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat ik het nauwelijks ga gebruiken zal mijn account telkens geblokkeerd worden Neen, je logt gewoon even in wat hoogstens 1 minuut duurt per jaar en dat is het. Als je keer op keer je login laat verlopen wordt het wat anders. Maar ook dat kost weinig tijd, je moet er dan wat op wachten. Ondertussen kan je dan gewoon wat anders doen.

Antwoorden (1)

Je bent niet verplicht DigiD te gebruiken. Zie de tekst hieronder die van de overheid komt (zie de link).

"DigiD niet verplicht
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze elektronische dienstverlening gebruikmaken. "

Wat je jezelf ontzegt is de mogelijkheid om elektronische dienstverlening te gebruiken. Dat is je goed recht maar of het handig is...

Daarnaast zijn er zorgverzekeraars waarbij je niet alleen met DigiD maar ook met een eigen account kunt inloggen (bijvoorbeeld CZ) en er zijn zorgverzekeraars waarbij je helemaal niets elektronisch kunt doen, dus wat heb je dan aan DigiD? Alle zorgverzekeraars hebben volgens mij nog papieren procedures, dus via de post kan alles.

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik je weerstand tegen DigiD niet zo goed. De vooringevulde aangifte inkomstenbelasting heeft het gebruik van DigiD heel aantrekkelijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Ik snap de weerstand tegen DigiD heel goed zelfs. Het laat een electronisch spoor achter waarvan je niet zeker weet of het ook goed beveiligd is. En je weet ook niet direct door wie het in te zien is. Het is vergelijkbaar met het EPD (elektronisch Patienten Dossier). Waar EPD zo lek als een mandje is, is DigiD al wel beter, maar er zijn zeker nog allerlei zaken die eigenlijk beter geregeld moeten worden voordat het echt aantrekkelijk is.