Bij welke gevallen mag ik de politie via 112 bellen?

Wat moet ik doen om de politie te bereiken bij kleine dingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0800 8844 of anders gezegd 0800 tuig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of 112 wanneer de politie meteen nodig is. Jammer dat misverstand dat 112 bellen alleen mag bij levensgevaar! Het mag ook als je daarmee een crimineel(tje) kan pakken.

Het beste antwoord

Wanneer je iets ZIET gebeuren en meteen de politie nodig hebt, mag je altijd 112 bellen. Dat kan zijn voor een fietsendief, voor mensen die een bushokje vernielen of als je achter iemand rijdt waarvan je het vermoeden hebt dat hij dronken is. Maar dat mag ook als je het vermoeden hebt dat mensen iets crimineels gaan doen: bijvoorbeeld wanneer je een aantal jongeren bij een parkeerterrein ziet rondhangen, terwijl ze schichtig om zich heen kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ja, voor al deze zaken mag je 112 bellen. Zie bijvoorbeeld http://www.herkendesignalen.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je de politie belt voor een criminele daad, zorg dan dat je de kleding en schoenen van de dader/verdachte goed jezelf inprent. Uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik ook 112 bellen als het kleine gevallen zijn, zoals gooien met stenen op treinen, tasjesdief, zakkenroller, winkeldief?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, tasjesdief, zakkenrollen en winkeldief sowieso. Bij het stenen gooien naar de trein hangt het ervan af of je in de trein zit of het van buitenaf ziet: vanuit de trein kun je de politie immers moeilijk naar de daders dirigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat als ik op het station zelf sta te wachten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt dan de politie via de telefoon goed vertellen waar de daders zijn en hoe ze eruit zien. De kans dat ze dan gepakt worden is dus hoog. De zaak heeft dan een hoge prioriteit, het gaat om minimaal een vernieling en om een heterdaadsituatie: het gebeurt op dit moment. Dat in combinatie met de hoge pakkans is genoeg reden om 112 te bellen: onmiddellijk en met spoed is de politie nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Phew, maar geldt dat ook voor jongeren die met sneeuw/ijsballen naar treinen gooien? Dat zag ik namelijk afgelopen winter maar ik durfde 1-1-2 niet te bellen omdat ik dacht dat ik dan strafbaar was omdat het geen bedreigende situatie was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strafbaar is het sowieso niet om 112 te bellen als je een melding doet en denkt dat er spoed bij is. Zolang je het niet met opzet fout doet, is het niet strafbaar. Sneeuwballen op zich hoeft geen strafbaar feit te zijn: er wordt niets met opzet vernield. Als het inderdaad ijsklompen zijn, en jij de inschatting maakt dat het gevaar kan opleveren voor de passagiers of dat de trein er schade door oploopt is er wel weer spoed geboden.

Andere antwoorden (9)

Alleen in noodgevallen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allen bij spoed en urgente gevallen, anders niet... Dus als er iemand moet komen... met sirene...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ai... Klopt niet!
112 bij spoed!
0900-8844 bij geen spoed wel politie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0800-8844 bellen of via internet aangift doen.
www.politie.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel, bij ieder geval jij je bedreigt voelt, of een misdrijf ziet. Je kan dat direct motiveren en zij bepalen. Maar als het serieus is ook wanneer het fout is zijn er geen gevolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer er echt haast bij is, dus niet als je autoradio is gestolen, maar wel als de dief nog in je auto zit.

Anders 0900-8844

Makkelijk te onthouden: 0900 - TUIG
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In spoedeisende gevallen bel je 112. Zie de uitleg via de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn aparte nummers, 112 bel je aleen bij levensbedreigende situatie`s. (doodsbedreiging, moord, grote brand, verdrinking, verstikking etc etc)

Als je je huisarts opbelt en de assistente heeft het vaak druk, hebben ze een keuze nummer voor SPOED, dus dat werkt hetzelfde. voor een verkoudheidje kom je op de drukke lijn, en bij een hartaanval bel je de spoedlijn. Grote problemen gaan natuurlijk voor de kleinere problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij brand hartinfarct en overvallen