Wat wordt verstaan onder een verjaring van een overtreding, hoeveel jaar is dat? het gaat om een overtreding uit 2010, eenzijdig auto-ongeluk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Verkeersovertredingen verjaren na drie jaar, dus drie jaar na de overtreding mag het openbaar ministerie je niet meer vervolgen. Als dat wel gebeurt, zal het openbaar ministerie niet-ontvankelijk worden verklaard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dan is de vraag natuurlijk wat er verstaan wordt onder verkeersovertredingen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In jouw geval kun je daarvoor kijken naar de Wegenverkeerswet 1994 en waarschijnlijk naar artikel 6: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukII/1/Artikel6/geldigheidsdatum_24-04-2014
Daarop staat een gevangenisstraf van maximaal drie jaar: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukXI/Artikel175/geldigheidsdatum_24-04-2014
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artikel 6 is overigens een misdrijf (artikel 178 WVW) waarbij de verjaringstermijn gesteld moet worden op 6 jaar, en in geval van roekeloosheid (maximale straf 6 jaar) op 12 jaar. (artikel 175 WVW)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Otje zegt zelf dat het om een overtreding gaat. Dan zal art. 6 WVW wel niet ten laste zijn gelegd. Hier staat nog een interessante uitleg over art. 6 WVW, hoewel verouderd: http://wetten.overheid.nl/BWBR0021121/geldigheidsdatum_31-03-2008
ronron1212
10 jaar geleden
Opgelet de vordering tot betaling van gedepenaliseerde perkeeretributies verjaren pas na 10 jaar, hetgeen geen schending uitmaakt van de grondwet (GWH 8 maart 2012, RABG, 2012,997.

De verjaringstermoijn van 1 of 3 jaar is de verjaring voor het instellen van de vordering door het parket na de feiten. Maar dit is niet de verjaringstermijn van de straf uitgesproken door de politierechter.
Verjaring verschilt per zaak, als je iemand hebt vermoord duurt het dus langer voordat een zaak verjaart dan een verkeersovertreding. Op wikipedia staat een tabelletje, dit is de vervolgingstermijn.

Overtredingen 3 jaar
Geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van drie jaar of minder 6 jaar
Tijdelijke gevangenisstraf van meer dan drie jaar 12 jaar
Tijdelijke gevangenisstraf van meer dan acht jaar 20 jaar
Twaalf jaar of meer gevangenisstraf geen verjaring