kan ik een partij oprichten in de tweede kamer zonder trouw te zweren aan de grondwet omdat iktegen de huidige grondwet ben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
de wet is iets waar je aan vast zit jammer he
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Je kunt alleen in de tweede kamer komen door genoeg voorkeursstemmen te krijgen, nadat jij eerst partijlid geworden bent en op de kieslijst bent gekomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Het hele leven van een politicus bestaat uit het aanpassen van de (grond)wet. Die eed is daar geen belemmering in, anders kunnen we de politiek wel afschaffen.
Poet
10 jaar geleden
Nou, aanpassen van de Grondwet is wel een unicum hoor, Wetten wijzigen inderdaad dagelijks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Houd er ook rekening mee dat het wijzigen van de grondwet een lang lopende procedure is die tevens een twee derde meerderheid in beide Kamers vereist.
Tot die tijd heb je je te houden aan de constitutie, zeker als parlementariër.
Al moet ik zeggen dat er mijns inziens fracties zijn, met name de partij die feitelijk geen partij is, die Artikel 1 aan de laars lappen. Er zijn dan ook al stemmen opgegaan binnen de Staten Generaal om Artikel 1 af te schaffen.
Echter, totdat het zover is zullen ook die partijen zich moeten conformeren aan de gehele grondwet, Artikel 1 incluis.

Antwoorden (4)

Nee. Je moet de eed of belofte afleggen.

In artikel 60 van de Grondwet staat:

"Op de wijze bij de wet voorgeschreven leggen de leden van de kamers bij de aanvaarding van hun ambt in de vergadering een eed, dan wel verklaring en belofte, van zuivering af en zweren of beloven zij trouw aan de Grondwet en een getrouwe vervulling van hun ambt."

Als je niet van plan bent om je te houden aan de Grondwet, is er geen plaats voor je in de Tweede Kamer. Evenmin als minister of staatssecretaris.

Overigens worden partijen niet opgericht in de Tweede Kamer.
Computoon
10 jaar geleden
Dat kan nu niet.

Maar het feit dat je het niet helemaal eens bent met de Grondwet hoeft geen reden te zijn om geen trouw te zweren aan de Grondwet.

In de Grondwet staat namelijk ook dat deze kan worden gewijzigd (hoofdstuk 8). Als je trouw zweert aan de Grondwet dan zweer je dus ook trouw aan de mogelijkheid om deze te wijzigen.

Ik zeg "niet helemaal" omdat ik aanneem dat je het met het grootste deel van de Grondwet wél eens zult zijn. Over het algemeen zijn het namelijk zaken waar je moeilijk tegen kunt zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Anders zal het via een staatsgreep moeten
10 jaar geleden
Iedereen dient zich aan de grondwet te houden.
Wel heeft de tweede kamer en eerste kamer de macht om de grondwet te veranderen. Maar ook al ben je tegen de grondwet of onderdelen er van dan nog dien je aan de grondwet te houden.

De grondwet kan aangepast worden, maar daar gaat lang proces van twee parlementen overeen. Er zit altijd minimaal een landelijke verkiezing tussen.
En de tweede en de eerste kamer dient er 2/3 meerderheid te zijn.
En zolang de grondwet nog niet is veranderd dient alle politiek partijen en alle burgers zich aan de grondwet te houden.

Kortom de grondwet kan veranderd worden, maar alleen via de Koninklijke weg.
En de handtekening van de Koning dient onder de Grondwet te staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In theorie 'zweert' elke Nederlander trouw aan de grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden door simpelweg de Nederlandse nationaliteit te hebben. In de Tweede Kamer 'zweren' is dus eigenlijk niets anders dan als Nederlands staatsburger 'zweren', immers, iemand die het niet eens is met wetten, moet zich er nog wel aan houden. Maar laat vooral hierdoor je politieke ambities niet door in de weg zetten, want je kunt in de tweede of eerste kamer (met moeite) de grondwet wijzigen. Verder vraag ik mij af op welke gedeelte je het dan oneens bent. Veel dingen gaat daarin toch over grondrechten als democratie enzo.