Heeft stemmen op een partij nog nut?

Mijn idee is dat de politieke partijen er veel ( zo niet alles) aan doen om vooral stemmers naar zich toe te halen door van alles te beloven. Ze doen mooie beloftes over hoe ons land er uit gaat zien als zij aan de macht komen (aftrek hypotheekrente, pensioenleeftijd, werkloosheid etc.). Al te vaak komt er van die beloftes niet veel als ze eenmaal in het pluche van de kamer zitten en hebben daar natuurlijk 'goede' redenen voor. Het ligt vaak niet aan hen.
Heeft het in dit licht nu nog zin om te stemmen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Goeie vraag! :-) Mijn antwoord is duidelijk: ja, natuurlijk heeft het zin. Waar je naar moet kijken is waar een partij voor staat: wat is het partijprogramma. Dat is nl. het programma dat uitgevoerd gaat worden als die partij aan de macht zou komen (mits de financiële onderbouwing goed is uiteraard). Het punt van de Nederlandse politiek is dat er altijd coalities gevormd moeten worden. Twee of meer partijen moeten samen gaan regeren, en dan moeten er altijd compromissen worden gedaan.

Oftewel: afwijken van het partijprogramma. Soms ook blijkt dat een partijpunt gewoon niet 1,2,3 te realiseren is. Stel een partij heeft als programmapunt: afschaffen van kernenergie. Nu komen ze in de regering. Dan kunnen ze gewoon niet zeggen: nou, doe de deur maar dicht jongens. Wel kunnen ze maatregelen gaan treffen om toe te werken naar een sluiting of besluiten geen plannen te maken voor nieuwe kerncentrales. Maar dat soort processen duren jaaaaaaaaaren. En tegen die tijd zit er weer een andere regering.

Belangrijk punt: ga altijd stemmen. Bij niet stemmen gaat jouw stem naar de tegenpartij. Hoe dat werkt? Simpel, stel jij en een vriend van jou hebben als enige twee stemrecht in Nederland. Er zijn twee partijen, rood en blauw. Jouw vriend stemt op rood. Jij denkt: ik weet het niet, ik ben het helemaal niet eens met rood, maar ach, blauw, dat is ook niet alles. Dus je gaat niet stemmen. Gevolg: rood komt aan de macht, omdat jij niet hebt gestemd. Dus laat horen je stem! Eén van de weinige momenten dat je écht invloed hebt op de politiek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (3)

Tuurlijk wel.Zolang je maar op de juiste partij stemt.Welke dat is weet ik niet.Moet je zelf achter zien te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn toelichting schrijf ik juist dat er geen juiste partij blijkt te zijn nadat ze gekozen zijn doen ze vaak wat anders of gaan regeren met een partij die ik helemaal niet zie zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regeren met een partij die jij niet zit zitten,moeten ze misschien wel.Ik was ook niet zo blij met de pvda hoor,maar dit was blijkbaar de enige oplossing toendertijd.Wil een partij regeren,worden er vreemde keuzes gemaakt.Alle partijen willen maar 2 dingen.Nederland gezond maken,en jouw'n stem.
ja heel zeker heeft dat zin!!

Als je de illusie hebt dat ze precies doen wat jij wilt als kiezer, dat dat democratie is, dan vergis je je. Dat zou een dictatuur opleveren, als we precies deden wat jij wilt. We zouden 16 miljoen dictators hebben. En dat schiet niet op.

Democratie is bedoeld om te doen wat de meerderheid van de mensen een goed idee vind. En de andersdenkenden hebben het recht om anders te denken. *Dat* is democratie.

Zoals Churchil zei: democatie is geen goede manier van besturen, maar er is geen betere.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk heeft dit zin, je stemt voor je toekomst. Het lijkt mij logisch dat je stemt omdat er over jou beslist wordt.