Betalen wij, inwoners van Nederland, belasting voor de neven en nichten van de koningklijke familie?

Ik had een discussie met een vriendin, en zij zei dat wij, inwoners van Nederland, belasting betalen, en dat dat geld gaat naar o.a. de neefjes en nichtjes van het koningshuis. Klopt dit, betalen wij inderdaad geld voor de neefjes en nichtjes?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Nee dat is niet zo: "In artikel 40 van de Nederlandse Grondwet is vastgelegd dat de koning en andere bij wet bepaalde leden van het Koninklijk Huis een uitkering krijgen van het rijk. Over de uitgekeerde bedragen hoeft geen inkomstenbelasting betaald te worden.

In de Wet Financieel Statuut van het Koninklijk Huis is vastgelegd welke leden van het Koninklijk Huis een jaarlijkse uitkering ontvangen. Dit zijn op dit moment koning Willem-Alexander, prinses Máxima en prinses Beatrix. De Prinses van Oranje (prinses Amalia) krijgt een uitkering vanaf haar 18-jarige leeftijd.

De andere leden van het Koninklijk Huis krijgen geen jaarlijkse uitkering. Wel maken ze beperkt gratis gebruik van het regeringsvliegtuig."

Toegevoegd na 52 seconden:
en: "Koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima krijgen jaarlijks een onbelaste uitkering. Zo ontvangt koningin Beatrix in 2011 € 5,1 miljoen, waarvan ongeveer € 4,3 miljoen als tegemoetkoming voor personeels- en materieelkosten. Daarnaast gelden nog enkele andere voordelen, bijvoorbeeld het gebruik van paleizen en op belastinggebied. Het totaalbedrag aan uitkeringen, declarabele en overige kosten (zoals voor beveiliging) bedraagt ca. € 114 miljoen, exclusief belastingvrijstellingen en niet duidelijk op de begroting herkenbaar gemaakte kosten."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, die neven en nichten moeten zelf voor hun inkomen zorgen en daar zelf belasting over betalen.

Wat "wij" betalen zijn de kosten van 3 leden van het Koninklijk Huis (en dat is een heel stuk kleiner dan de koninklijke familie): koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Beatrix.
Computoon