Wat is nu precies de G7 of G8 (zie toelichting)?

Ik lees dat de G7 of G8 (Als je de Russische Federatie erbijrekent) een verzameling is van de belangrijkste industriestaten elders wordt gesproken over de rijkste industrielanden.

Hoe wordt belangrijk, of rijk, of in een bredere context het lidmaatschap van deze groep gedefinieerd? Ik vroeg me namelijk af waarom Italië er wel bijzit maar bijvoorbeeld Nederland niet.

Dus wordt er gekeken naar absolute rijkdom, naar inflatie, naar iets anders? Is het gewoon historisch zo gegroeid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Eén visie: (let wel op de bron!)

In 1975 werd de G7 opgericht. Op dat moment verkeerde de wereld in financieel opzicht in een crisis. De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Duitsland, Canada en Japan - de zeven machtigste westerse economieën - wilden gezamenlijk voor stabiliteit gaan zorgen.

In tegenstelling tot financiële instellingen zoals de WTO en het IMF, is de G8 een informeel overleg dat officieel geen besluiten neemt die van invloed zijn op andere landen, maar door de macht van de deelnemers is die niet minder belangrijk.

In de G8 wordt geprobeerd de onderlinge meningsverschillen weg te werken en er wordt belangrijk beleid voorbereid. Om politieke redenen is na de val van de Berlijnse Muur de kernwapenmacht Rusland een aantal keer als gast bij de G7 uitgenodigd en uiteindelijk in 1998 als lid opgenomen. Sindsdien heeft men het meestal over de G8.

[...]

De G7 is ontstaan nadat de wereldeconomie zich in een overgangsfase bevond tussen de Bretton Woods periode, ook wel de 'Keynesiaanse orde' genoemd, en de huidige 'Neoliberale orde'. Ofwel de overgang van beschermde naar open economieën. Vóór die tijd was het wereldwijde kapitaalverkeer beperkt en landen hadden voldoende mogelijkheden om hun eigen monetaire beleid te voeren en de eigen munt en economie te beschermen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Een verhelderend artikel helaas in het Engels:

1975 november 15-17: rambouillet
The inception of the Group of Seven (G7) summits is usually viewed as a French initiative, the inspiration of President Valery Giscard D'Estaing, rooted in his experience of international financial diplomacy in the turbulent early 1970s. In April 1973 the finance ministers of the US, Britain, France and Germany quietly met for a discussion in the White House Library, and so began a series of very informal and private sessions usually held without papers or retinues of officials. With deliberate blandness and opacity its members dubbed this institution the "Library Group". (The Japanese later joined and it eventually became known as the G5.)

Voor de rest zie de tweede bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt, toch wordt me niet geheel duidelijk wat nu het criterium was om de bewuste landen lid te maken, bij Rusland kan ik het zijdelings afleiden (om escalatie van de Koude Oorlog te voorkomen denk ik dan), maar bij de overige landen wordt mij niet duidelijk wat er in 1975 zo belangrijk aan ze was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze vonden zichzelf belangrijk. Ze hebben wat gewandelgangd in hun wereld en toen vonden ze met zijn allen dat dit een goed groepje was om hun eigen belangen (nou ja en dan samen met de rest uit de groep omdat ze niet zonder die konden) te behartigen. Politiek dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben ik bijna geneigd het antwoord over de Bilderberggroep ook te beschouwen als een plusje waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, het is daar geen onderafdeling van, maar het is wel op hetzelfde principe gestoeld. Coöptatie van medebelanghebbenden. Iets dat veel voorkomt, maar daarom is nog niet alles een onderafdeling van iets anders, in dit geval van de Bilderberggroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch heb ik hem een plusje gegeven wegens de overeenkomsten in ondoorzichtigheid en gebrek aan democratische besluitvorming wat ik bij beide groeperingen vermoed.

Andere antwoorden (4)

Dat is de onderafdeling van de "Bilderberggroep"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In grote lijnen kloppen eerder genoemde antwoorden wel.
Wikipedia schrijft er het volgende over:
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt, maar dat had ik natuurlijk zelf ook gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn we het toch weer eens (:
jc54
14 jaar geleden
Oké,jij dan wel, maar af en toe krijg ik de indruk dat ik voor half G.V. zit te googelen, woordenboeken lezen of anderszins te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die indruk kan ik me goed voorstellen JC. Wat eigenlijk dus mijn vraag is stond niet op Wikipedia en ik kon het zo gauw elders ook niet vinden, dus wat het criterium of de criteria nu precies zijn geweest voor toetreding tot die 'club'. Het wil er bij mij niet in dat Italië in 1975 zo'n rijk industrieland was. Met andere woorden, het lijkt erop dat het inderdaad zo'n onderhands groepje is waar niet echt duidelijke criteria aan ten grondslag lagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat '"rijke" daar moet je je ook niet zo letterlijk in 'vastbijten'. Italië is/was wel degelijk een macht en op sommige gebieden ook in het donker, en zeker toen nog, knap machtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wiki is geen bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is wiki wel een bron. Het is alleen een bron die je, zoals bij álle bronnen, met een korreltje zout moet nemen en moet checken tegen andere bronnen. Als beginpunt voor research, of om kennis op te frissen, is wikipedia prima geschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik dus ook Lotus, je kunt het beste wel goed controleren waar Wikipedia zelf zijn dingen op baseert en dan nog eens of je die informatie elders ook kunt vinden, maar voor sommige dingen mag je best aannemen dat datgene wat op Wikipeida staat aardig in de buurt komt.
Je hoeft niet rijk te zijn om macht te hebben. Italië is daarvan een voorbeeld.

Italie is een land dat allang uit de EU had moeten worden geknikkerd, het schendt mensenrechten en is straat en straat arm.

De acht echt rijkste landen zullen nooit de "baas" over de wereld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd antwoord en m.b.t. Italie volkomen onzin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus niet waard en is dan ook niet van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Pineut. Italie is straatarm, kom er maar eens. Rijkdom heeft niets met geld te maken. Vergelijkingen maken met geld en BNP geeft nog niet aan hoe het op de straat er aan toe gaat. HET BNP is gemiddeld, met mensen als Berlusconi gaat het gemiddelde flink omhoog, die tv magnaat. Kom je er vandaan, weet jij hoet het is in Italie? Weet jij hoe het systeem werkt? Heb jij de maffia beleefd en ervaren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BNP is niet per hoofd, en dus niet gemiddeld, en je hebt helaas een verkeerd beeld van Italie. Nederland is ook geen land van euthanasie en Amsterdam is ook geen poel van drugs, sex (wellicht helaas) en kinderporno. Toch wordt mij dat altijs gevraagd, waar ik ook ben. Ik ken Italie alleen als producent van veel goederen en veel producten. Je treft overal in de wereld italiaanse producten aan, maar Nederlandse producten zie je zelden, misschien is 'nooit' beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom, en woonde, uit Turijn. Oh, Turijn mooie stad". Ja, tijdens de spelen wellicht.
Rijkste land is zo'n ambiguous begrip en bovendien hebben mensen ideeen, die nergens op zijn gebaseerd:
Vergelijk bijv. Nederland eens met Italië (2007 cijfers in US$) Bron CIA factbook 2009:

BNP 768,7 biljoen 2105 biljoen
BNP per hoofd 38.500 30.400

Wat heet nu rijk. Op basis van de BNP per hoofd kun je niet veel zeggen, je zou rekening moeten houden met de inkomensverdeling om de burgers vergelijken. Maar als je je afvraagt of jij rijker bent dan je buurman dan ga je overigens ook niet kijken naar het vermogen per gezinslid. Dus we kijken alleen naar het totale BNP en dan zie waarom Italië wel en Nederland niet in G7/8 zit: Italië is bijna drie keer rijker dan Nederland.

Het is grappig, dat kleine landen dar altijd veel moeite mee hebben. In Singapore lees je vaak ik de Straights Times, dat Republicc of Singapore zo rijk en welvarend is, terwijl als je domweg van de BNP uitgaat, dus het totaal bruto Nationaal Product, dat dan bij vergelijking van Singapore met Maleisië een nog schever beeld ontstaat dan bij vergelijking van Nederland met Italië. Kleine landjes hebben een vaak grote ego, niet alleen de bewoners, maar ook de regeringen.

Toegevoegd na 19 uur:
Zie ter illustratie de reactie van Lotus hierboven