Wanneer 'dat beloof ik' en wanneer 'zo waarlijk helpe mij God almachtig'?

Ik kijk de troonswisseling op Ned1, en nu moeten alle mensen die in de kerk zijn de eed afleggen. Nu zeggen sommigen 'dat beloof ik', en sommigen 'zo waarlijk helpe mij God almachtig'. Weet iemand wanneer je welke zin zegt, of is er geen verschil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je was me voor! Deze vraag wilde ik ook stellen!

Antwoorden (3)

"Dat beloof ik " betekent dat ze niet geloven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je in god geloof dan is het zo waarlijk helpe mij god almachtig en anders dat beloof ik.
ronron1212
10 jaar geleden
de mensen die de belofte (dat beloof ik ) afleggen geloven niet in een god en vinden de eed (zo waarlijk helpe mij god almachtig) niet zo waardevol want iets waar je niet in gelooft kan je ook niet helpen. ook zijn er mensen die wel in een god geloven maar die leggen de belofte af omdat de eed van oorsprong christelijk is.