Wat zijn je rechten als burger?

En dan bedoel ik die bijv staan in de grondwet, zoals in Amerika bekent als bijv :
Eerste amendement
Tweede amendement
Vierde amendement

Is er in Nederland ook zoiets wat echt laat zien wat je rechten als mens zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Ja zo'n wet is er. De Nederlandse grondwet.

1.Gelijke behandeling en discriminatieverbod
2.Nederlanderschap; vreemdeling; uitlevering; recht tot verlaten van land
3.Gelijke benoembaarheid
4.Kiesrecht
5.Petitierecht
6.Vrijheid van godsdienst en levensovertuiging
7.Vrijheid van meningsuiting; censuurverbod
8.Vrijheid van vereniging
9.Vrijheid van vergadering en betoging
10.Privacy
11.Onaantastbaarheid lichaam
12.Huisrecht
13.Briefgeheim
15.Vrijheidsontneming
16.Geen straf zonder wet; Nulla poena-beginsel
18.Rechtsbijstand
19.Werkgelegenheid; rechtspositie werknemers; arbeid
20.Bestaanszekerheid; welvaart; sociale zekerheid
21.Milieu
22.Volksgezondheid; woongelegenheid; ontplooiing
23.Het openbaar en bijzonder onderwijs
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar, echter, in Nederland beroep je je iha niet op de grondwet. Het komt weinig voor dat een rechter aan de grondwet toetst, wetten mogen sowieso niet aan de grondwet worden getoetst (art. 120 grondwet) door een rechter. Onze burgerrechten komen vooral van Europese wetten en verdragen (van de EU maar ook van andere Europese regelingen zoals het Europese verdrag van rechten vd mens) en bepaalde VN verdragen. Nederland kent niet zoals bv. Duitsland en de VS een rechter die wetgeving toetst aan onze grondwet.
Ze staan o.a. in de grondwet en andere wetten. De burgerrechten waar je je op kunt beroepen (in tegenstelling tot de Nederlandse grondwet, daar heb je in Nederland bijna niets aan omdat je je er in feite niet op kunt beroepen) vind je terug in Europese verdragen (zoals het EVRM) en VN verdragen zoals bijvoorbeeld het BUPO verdrag. Verdragen gaan in Nederland boven de grondwet, het is dus een zoekplaatje om een opsomming te vinden van alle regelgeving in de wereld die burgerrechten toekent aan Nederlanders. Voor een opsomming zou je ook een juridisch leerboek kunnen zoeken. (Dat is het makkelijkste denk ik.)